Meer dan een pan-Europese mix

Wanneer Cory Henry interpretaties van Bill Withers en Parliament aan elkaar rijgt op het hammondorgel wordt de Apollo-tent een kerk. De spontane dans in het gangpad moet de toetsenist, opgegroeid in gospel, bekend voorkomen. Het is opmerkelijk dat een conventionele band (toetsen en drums) de meeste indruk maakt op de breed geprogrammeerde zondag van festival Music Meeting.

Eerder pakte het Spaanse Pan de Capazo het exotischer aan. Met onbekende instrumenten als de Moldavische kaval en de Baskische alboka maken ze pan-Europese mixmuziek. Aan liefde ontbreekt het niet, maar het neigt sterk naar de nu sleetse formule van Manu Chao.

De Griekse zangeres Savina Yannatou vertolkt historische liederen uit het multiculturele Thessaloniki. In een paar minuten manoeuvreert ze van een Iers zeemanslied naar Grieks, Arabisch en Sefardisch joods erfgoed. Music Meeting durft risico’s te nemen, programmeert veel door elkaar en zoekt naar samenwerkingen. Dat gebeurt ook spontaan, zoals bij de Haïtiaanse bamboebrassband Follow Jah die over het terrein danst. Bij een Syrische eettent mengen de koks hun eigen liederen met de rauwe rara-muziek van Haïti.

’s Avonds boden vuurkorven matige bescherming tegen de kou, maar wie danste bij de Surinaamse kaseko en kawina van Ronald Snijders had nergens last van. Ook de Apollo-tent was warm genoeg met Cuba op het programma. Jazzpianist Harold López-Nussa klom een uurtje na zijn eigen show op het podium bij het grote timba-orekst Manolito y su Trabuco.