Ambtenaren op safari in Bijlmer

Vandaag start een nieuwe theatrale ‘WijkSafari’ door de Bijlmer. Ook ambtenaren gaan dit jaar achter op de scooter.

Theatermaker Adelheid Roosen samen met de 'scooterboys'(en -girls) op het Annie Romeinplein. Foto Gino Kleisen

‘Kijk, hier rechts zit het gas.” Nesta Fofana (20) beweegt haar pols en laat de motor flink ronken. „Is niet zo moeilijk hoor, zo’n ding besturen.” Ze is één van de twaalf ‘scooterboys’ die de bezoekers van de WijkSafari door de Bijlmer vervoeren. Hoewel, ‘scooterboys’ – de club telt meer girls dan boys. Vanaf vandaag wordt de succesvolle WijkSafari van theatergezelschap Zina, onder artistieke leiding van Adelheid Roosen, hernomen na de geslaagde editie van 2015. In een theatrale ontdekkingstocht van vier uur krijgen bezoekers de Bijlmer van een andere kant te zien. Niet als broeinest van criminaliteit, maar als broedplaats van multiculturele creativiteit. Het negatieve beeld van Amsterdam Zuid-Oost als onveilige achterstandswijk is achterhaald, vertelt Fofana al scooterend tijdens een try-out. „Alleen als mensen daadwerkelijk naar onze wijk komen, zien ze dat het er echt leuk is. En dat je ’s avonds gerust alleen over straat kunt.”

Na het debuut in 2012 is dit de vierde WijkSafari in Nederland. Adelheid Roosen treedt graag buiten de gebaande paden. Als de mensen niet naar het theater willen komen, dan brengt zij het theater wel naar de mensen. Theater ziet ze als een training in het aangaan van het gesprek. „Als je iemand van een andere cultuur ontmoet, dan ben je geneigd je eerst terug te trekken. Je weet simpelweg niet hoe je moet handelen. Maar als je die angst voor het vreemde nooit ‘doorhuivert’, dan blijf je erdoor overvallen worden. Dan blijft intermenselijk contact een ongetrainde spier. En wat je overhoudt, is een zwijgende tram met mensen.”

Dit jaar ontwikkelde Roosen een aparte WijkSafari voor ambtenaren uit de Bijlmer. „Omdat je uit ontmoetingen met burgers kunst kunt maken, maar ook beleid.” Zeven van haar spelers kregen een ambtenaar onder hun hoede die ze vijf dagen meenamen hun wijk in. De vergoeding gebruikt Zina als aanvulling op de subsidie van Zuid-Oost voor de WijkSafari.

Rapper Gikkels (Gideon Everduim), een bepalend gezicht in de Bijlmer, ging op stap met adviseur vergunningen Eric-Jan Gossink. Gideon: „Eric-Jan was zelf nog nooit de wijk ingelopen. En hij gaat nota bene over de vergunningen! Wat hij maakt aan beleid, is realiteit voor een ander.”

Gikkels mocht zelf kiezen waar hij Gossink mee naartoe nam. „We zijn naar Heezeveld geweest, een broedplaats die mij als rapper ook heeft voortgebracht. Ik wil die kunstenaars graag steunen.”

En zijn de ambtenaren veranderd? Marianne van Doorn, ambtenaar jeugd en veiligheid, zat met theatermaker Thomas de Bres van Zinaplatform een hele dag in een kleuterklas. Van Doorn: „Hij leerde me dat het belangrijk is je te richten op het verhaal van de ander. Dat is heel voor de hand liggend. En toch ga je er ook gemakkelijk aan voorbij als ambtenaar.”

Is kunst een middel om minderheden een stem te geven? „Dat zou zo maar kunnen”, zegt ambtenaar Marianne van Doorn. „Je trekt publiek met kunst en onderwijl zien ze ook de rest, zoals een wijk als de Bijlmer. Zo kunnen ze zelf een conclusie trekken en is die niet al voor hen getrokken in een voorlichtingsfoldertje.”