Water is zo saai

Water is gewoontjes, vinden we. En dus bloeit er een markt voor water met gember, komkommer en kokos.

Ze zijn met veel: citroenen en gembers die in kraanwater klotsen. Soms in het gezelschap van wat munttakken, soms met limoen, framboos of komkommer. Ze zwemmen in karaffen tijdens diners bij mensen thuis, en brengen zo wat kleur op tafel. Ze zwemmen in tapkannen in hippe sla- en koffiebarren. En in plastic weggooiflesjes in de supermarkt.

Smaakwater is in: kraanwater met verse groenten, fruit of kruiden. Eerst veroverde muntthee het land, via vooraanstaande gezonde restaurantjes naar de keukentafel naar zo’n beetje elke menukaart van Nederland. Toen kwamen de gin-tonics in allerlei varianten, met kaneel, gember of komkommer. En nu gooien we hele groentes in simpel getapt kraanwater. Soms zonder dat we de smaak goed in het water hebben laten trekken – maar ach, het ziet er vrolijk uit. En gezond.

Commerciële partijen duiken gretig op de trend. In de Albert Heijn to go zijn flesjes met onder meer frambozen en munt te koop. Een halve liter voor 1,75 euro. „We waren op zoek naar meer gezonde drankjes”, vertelt merchandising manager Annelie Pieters. „In de horeca en tijdens etentjes bij mensen thuis zagen we dat mensen verse producten in water deden. Toen dachten we: hé, als wij dat nou in een flesje stoppen.” Ze begonnen met munt en citroen, daarna volgden andere smaken.

Bij fabrikant Spa is smaakwater het snelst groeiende segment binnen het mineraalwater, vertelt marketingmedewerker Edwin van Dijken. Sinds een paar jaar verkoopt Spa water met een (kunstmatig) smaakje. Munt, citroen, grapefruit of zwarte bes. Het wordt nog niet zo veel verkocht als Spa rood en blauw. Maar al wel meer dan lichtbruisend (Spa turquoise).

Meer water minder frisdrank

Hoe kwam Spa op het idee? Uit onderzoek bleek dat consumenten graag meer water willen drinken en minder frisdrank, zegt Van Dijken. En ook dat Nederlanders internationaal gezien relatief weinig water drinken, want water vinden ze saai. Spa zocht dus naar iets wat tussen frisdrank en water in zit. Iets wat water wat spannender maakt, maar niet ongezond.

„In Engeland drinken mensen ook veel water met een smaak, maar daar zitten er suikers in”, zegt Van Dijken. „Wij wilden het juist zo puur en zuiver mogelijk houden. Zonder calorieën.” Ze keken daarvoor goed naar de Scandinavische markt, op het gebied van smaakwater verder gevorderd dan hier.

Houtskoolwater

Bij AH to go, gevestigd op stations en in binnensteden, deden de flesjes met verse kruiden twee jaar geleden hun intrede, vertelt merchandising manager Pieters. AH to go wil een soort Zara en H&M van de voedselindustrie zijn. Trends in de gaten houden en die binnen vier weken vertalen in een nieuw betaalbaar product. Daarvoor kijken ze goed om zich heen, ook in het buitenland, en ze vragen leveranciers dat ook te doen. Ze volgen blogs, restaurants en „hippe tentjes in Amsterdam”. Pieters: „Amsterdam is voorloper op voedselgebied. Er zitten veel kleine ondernemers, het gezonde aanbod is daar enorm.”

Nu zijn ze bijvoorbeeld bezig verse limonade met agavesiroop in de schappen te krijgen. En yoghurt met chiazaad en açaí bowl. Eerder bedachten ze amandel- en cashew-cacaodrank. Ook een opgemerkte trend, uit Amerika: houtskoolwater. De houtskool zou giftige stoffen uit je lichaam opnemen wat een detox-effect zou hebben. „Dat schijnt te werken tegen je kater”, zegt Pieters.

Veel van de specialistische producten die nu in de supermarkt liggen, gebruikt voedselblogger Rens Kroes al langer in haar recepten. Zoals quinoa, kokosolie of blauwe bessen. Zij heeft, als zusje van topmodel Doutzen Kroes met bijna 40.000 volgers op Instagram, misschien wel de meeste invloed op de Nederlandse voedseltrends – ook al worden haar ideeën over voedsel bekritiseerd.

„Mensen zijn dat hele zoete van frisdranken een beetje zat, denk ik”, zegt ze over de populariteit van smaakwater. „We weten inmiddels wel dat dat niet gezond is. Dus zoeken we een alternatief. En dit is lekkerder dan water. Water heeft geen smaak.” Kroes schreef vorig jaar een blog met recepten voor smaakwater – bijvoorbeeld met appel en een kaneelstokje, of met aardbeien en een halve komkommer. „Als kind gebruikten we kruiden uit de tuin voor thee, zoals lavendel. Af en toen deden we dat ook in de zomer, in koud water. Als het warm was bijvoorbeeld citroenmelisse. Gewoon voor de smaak, omdat je dan meer drinkt. Het is lekker en fris.”

Bij Spa gaan ze het assortiment smaakwater uitbreiden met appel en perzik, vertelt Van Dijken. Binnenkort worden twee smaken van het water ook in horecagelegenheden verkocht.