Achter de schermen bij het Songfestival

Sietse Bakker (32) is één van de vijf mensen in de wereld die weet wat de vakjury’s van het Songfestival hebben gestemd. Het kan spannend worden vanavond, zegt hij. ‘Spannender dan we denken.’ Ook voor Nederland? ‘Ik doe geen uitspraak over specifieke landen.’

Douwe Bob tijdens de eerste repetitie voor de halve finales van het Eurovisie Songfestival. Foto Sander Koning/ANP

Sietse Bakker (32) is één van de vijf mensen in de wereld die weet wat de vakjury’s van het Songfestival hebben gestemd. De vakjury’s bepalen de helft van de uitslag, de andere helft wordt bepaald door de televisiekijkers. Weinig mensen die de Songfestivaluitslag zo goed kunnen voorspellen als hij. Het kan spannend worden vanavond, zegt Bakker. ‘Spannender dan we denken.’ Ook voor Nederland? ‘Ik doe geen uitspraak over specifieke landen.’

De Amsterdammer, zwarte blouse, tweedagenbaardje, geeft een rondleiding achter de schermen van de ‘grootse televisieshow op aarde’ - sportevenementen niet meegerekend. Bij het perscentrum door een gordijn naar achter, richting het podium waar de generale repetities nog bezig zijn. Bakker is zo ongeveer de tweede man op Songfestival, na het Noorse productiehoofd Jon Ola Sand. Hij is eindverantwoordelijk voor alles wat niet op televisie komt. Pers, communicatie, logistiek, beveiliging.

Songfestival wordt steeds groter

Het Songfestival wordt steeds groter. Australië doet dit jaar voor de tweede keer mee, de show wordt voor het eerst live in de Verenigde Staten uitgezonden en Justin Timberlake treedt vanavond op tijdens de pauze. Volgens EBU, de vereniging van Europese omroepen die het festival dit jaar voor de zestigste keer organiseert, zullen er vanavond zo’n 80 miljoen mensen naar de finale kijken. De puntentelling trekt de meeste kijkers.

‘Hier moet je even achter mij blijven. Het is streng beveiligd.’

We lopen de ruimte van de delegaties binnen. De deelnemers, hun managers, dansers en band hangen hier rond. Op de schermen volgen ze wat er gebeurt in de Globe, de ijshockeyzaal in Stockholm waar het Songfestival dit jaar gehouden wordt. Hier is ook de contest-desk. Daar kunnen de kandidaten met producers praten als ze niet tevreden zijn over camerashot of de belichting.

Het team van Douwe Bob heeft er een pooltafel neergezet. #teamdouwe staat erop.

‘Kun je poolen?’ Hij pakt een keu uit het rek.

Het begon met het meisje

De songfestivalcarrière van Sietse Bakker begon door de liefde voor een meisje. Ze waren op werkweek met school. Omdat de gymnasiumklassen klein waren, moesten de vierde en de vijfde mee. Daar ontmoette hij haar, in de bus die in 24 uur naar Rome reed. Later zag hij bij haar thuis voor de eerste keer de finale van het Songfestival. Dat was op 13 mei 2000, de dag van de vuurwerkramp in Enschede – ‘een vreemde avond’.

Later bouwde hij voor dat meisje een site over het songfestival, ESCToday.com. Niet over jurken of podiumacts, maar met songfestivalnieuws. Dat werd al snel dé songfestivalnieuwssite en de EBU vroeg of hij niet voor hen kon komen werken. Dus werd Bakker op zijn tweeëntwintigste hoofd internet van het Eurovisie Songfestival. Hij was geen fan van het Songfestival, nooit geworden ook. Maar wat hij zo mooi aan het Songfestival vindt: ‘Het is het enige moment in het jaar dat zoveel Europeanen met hetzelfde bezig zijn.’


Generale repetities

Op het podium in de Globe zijn de generale repetities voor de finale van vanavond bezig. Op de laatste dag moeten alle 26 acts nog twee keer op, een keer ´s middags en een keer ´s avonds. Tijdens de liveshows zijn er dertig seconden voor de changeovers, dat kun je beter maar vaak genoeg geoefend hebben. Het vuurwerk voor de shows, dat in de zijkanten van het podium zit, moet bijvoorbeeld ook in die tussentijd worden vervangen. Het mag niet allemaal onder het podium worden bewaard, dat zou te gevaarlijk zijn.

Er lopen hier zo’n 4.500 mensen rond. Eén derde personeel, vrijwilligers en beveiligers. Eén derde is delegatie en één derde is pers. Achter het podium is met witte tape een zebrapad gemaakt. Tijdens de live-uitzending is het er een ‘georganiseerde chaos’ van rondrennende mensen en podiumstukken die op- en af worden gereden. Dan zijn er verkeersregels nodig.

Voor de artiesten staan golfkarretjes klaar, voor als na hun optreden direct naar het perscentrum moeten om een persconferentie te geven. ‘Of als ik ergens snel moet zijn.’

Meteen nadat de winnaar bekend is, begint de voorbereiding voor het volgende jaar, zegt hij als we teruglopen. Dan begint het allemaal weer opnieuw, maar niet voor Bakker. Dit is zijn laatste jaar als supervisor, hij is ‘toe aan een nieuwe uitdaging’. Bakker gaat zich focussen op de groei van zijn bedrijven. ‘Ik ben nu de helft van mijn leven met het Songfestival bezig geweest.’