Omzetdaling Apple valt Taiwanese bedrijven zwaar

Apple’s lagere omzetcijfers zijn een strop voor Taiwanese toeleveranciers, Hutchison mag O2 toch niet overnemen en Hyundai en Kia gaan samen een kleine, betaalbare SUV maken voor de Chinese markt.

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De grootste verliezers van Apple’s omzetdaling zijn de Taiwanese toeleveranciers, schrijft de Nikkei Asian Review. De afgelopen zes jaar hebben de meeste van hen explosieve groei doorgemaakt dankzij het succes van de iPhone.

De verkoopcijfers van de negen grootste Taiwanese toeleveranciers daalde tussen januari en maart met 7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In de vorige periode was er nog een stijging van 17 procent.

De Nikkei Asian Review noemt onder meer Pegatron, een van de voornaamste Apple assembleerders. Dat bedrijf was voor 70 procent afhankelijk van opdrachten van Apple. Alles bij elkaar zag meer dan 60 procent van de bedrijven in allerlei sectoren hun omzet fors dalen.

Hutchison neemt O2 toch niet over

Het moest Li Ka-shings grootste buitenlandse overname worden. Voor 10,25 miljard pond (12,96 miljard euro) zou zijn bedrijf, de Hutchison Group, het Britse mobiele netwerk O2 kopen. Maar voor dat plan heeft de Europese Commissie nu een stokje gestoken, meldt de South China Morning Post.

De aankoop zou een fusie betekenen tussen Hutchisons dochterbedrijf Three UK met O2. Volgens de Commissie krijgen de Britten in dat geval te weinig te kiezen en stijgen de prijzen door zo’n overname door de Hong Kong Chinezen.

Als Telefonica UK O2 aan Hutchison zou verkopen, zou het nieuwe fusiebedrijf meteen het grootste mobiele netwerkbedrijf in Groot Brittannië worden. Het zou bijna 33 miljoen klanten hebben en meer dan 40 procent marktaandeel.

Hyundai en Kia concurreren met Chinese merken

Nu steeds meer Chinese automerken een deel van de markt opeisen, slaan Hyundai en Kia hun handen ineen. De twee merken gaan samen een goedkope SUV maken voor de Chinese markt, meldt Reuters. Dat de concurrentie steviger wordt, blijkt uit de meest recente data. Hyundai en Kia hadden afgelopen jaar een gezamenlijk marktaandeel van 8,9 procent, terwijl dat in 2014 nog 10,4 procent was.

Toen Hyundai en dochterbedrijf Kia de Chinese markt betraden in 2002, hadden ze het grootste marktaandeel na Volkswagen en General Motors. Tegenwoordig maken Chinese merken net als Hyundai hetzelfde soort betaalbare, kleinere model auto’s. Het nieuwe model, een compacte no-nonsense SUV die vanaf 2018 in het Chinese Changzhou gebouwd wordt, moet het tij doen keren.