FNV beticht FlixBus van misstanden in internationaal busvervoer

Busvervoer Busvervoerder FlixBus behandelt chauffeurs slecht, zegt de FNV. Oorzaak is een te strakke dienstregeling.

Foto ANP

Vakbond FNV heeft „zorgwekkende misstanden” geconstateerd bij Nederlandse touringcarbedrijven die rijden in opdracht van het Duitse bedrijf FlixBus. De arbeidsomstandigheden van de chauffeurs zijn volgens de FNV in strijd met zowel cao als wetgeving.

De chauffeurs op internationale ritten van FlixBus staan volgens de vakbond onder druk om langer door te rijden of korter te rusten dan wettelijk is toegestaan. Hun pauzes gaan verloren omdat ze in die tijd eten en drinken moeten verkopen aan passagiers. In Duitse hotelkamers moeten chauffeurs in de dag- en nachtdienst elkaar afwisselen. De hotelmaaltijden zijn van beroerde kwaliteit.

FlixBus meldt in een verklaring aan NRC dat het bedrijf „hoge eisen stelt aan onze buspartners”.

„Vanzelfsprekend zijn deze door middel van een contract vastgelegd en zijn onze partners verplicht om alle geldige wetten en sociale standaarden, onder andere de rij- en rusttijden welke we per GPS-live tracking controleren, te respecteren en aan te houden.”

Ook de touringcarbedrijven waarmee FlixBus samenwerkt ontkennen de beschuldigingen. Eigenaar Paul van Pelt van Peereboom Touringcars uit De Goorn: „Ik herken me hier helemaal niet in. Ik zie alleen losse flodders, ik wil feiten zien.” Nick Lanting van Lanting Reizen uit Hoogeveen: „Dit verbaast me heel erg. Wij houden ons aan de cao en de wet.”

FlixBus, opgericht in 2013 en gevestigd in München, is een snelgroeiend bedrijf dat busvervoer aanbiedt in achttien Europese landen. Naast de groene bussen en digitale dienstverlening profileert FlixBus zich met lage prijzen. Een enkeltje Rotterdam-Nijmegen kost vijf euro, Amsterdam-Berlijn is er vanaf 29 euro.

De snelle groei van FlixBus is mogelijk door samenwerking met lokale touringcarbedrijven. Zij leveren touringcars – al dan niet ‘verpakt’ als groene flixbus – en chauffeurs. In Nederland werkt FlixBus samen met een tiental bedrijven, waarvan er acht internationale ritten uitvoeren.

De FNV laat twee chauffeurs aan het woord:

Volgens FNV-bestuurder Brigitta Paas, die zich baseert op verklaringen van chauffeurs, zorgt de strakke dienstregeling van de buitenlandse ritten voor problemen. „De chauffeurs komen ’s avonds laat aan, moeten dan de bus nog schoonmaken en de volgende ochtend vroeg weer vertrekken. Dat is onverantwoord en in strijd met wettelijk vastgelegde rusttijden.” Met de verplichte drie kwartier rust op elke 4,5 uur rijden zou ook worden gesjoemeld. De digitale bestuurderskaart wordt verwijderd om overschrijding van de rijtijden te verhullen. Omdat de touringcarbedrijven FlixBus willen houden als klant, gaan ze niet tegen de eisen van de opdrachtgever in, zegt Paas.

FlixBus is belangrijk voor de touringcarbedrijven. Peereboom kan dankzij het contract zes mensen in dienst nemen, Lanting dertig. De directeuren waarschuwen dat negatieve publiciteit gevolgen kan hebben voor werkgelegenheid, omdat FlixBus kan besluiten om af te haken.

Van Pelt en Lanting ervaren geen druk van FlixBus om de regels te overtreden. Lanting: „FlixBus dwingt ons juist om rust te nemen als dat nodig is, passagiers worden dan per sms geïnformeerd over de vertraging.” Volgens Van Pelt is sjoemelen met rijtijden onmogelijk.

„Een gele kentekenplaat betekent in Duitsland dat je uit Amsterdam komt. En dat betekent bijna dagelijks controle.”