Zijruit van auto beschermt bijna nooit tegen huidkanker

De ruit van het linkervoorportier laat meer UV-A-stralen door dan de voorruit. Dat verklaart misschien waarom huidkanker vaker op de linkerkant van het gezicht groeit.

Foto iStock

De ruit van het linkervoorportier van de meeste auto’s laat veel meer ultraviolet A-straling door dan de voorruit. Misschien verklaart dat waarom huidkanker vaker links op het gezicht groeit. En dat linkerogen vaker slecht zien door staar dan rechter ogen. Vooral bij mannen. Vooral bij autorijders. Dat merken oog- en huisartsen al vanaf de jaren negentig op.

De Amerikaanse oogarts Brian S. Boxer Wachler heeft de verschillen nu gemeten bij 29 auto’s van 15 automerken. Het waren vooral auto’s uit de productiejaren van 2010 tot 2014. Het waren ook dure auto’s, want het Boxer Wachler Vision Institute staat in het rijke Californische Beverly Hills. Boxer Wachler ging met zijn UV-meter langs bij autodealers bij hem in de buurt, schrijft hij in een donderdag gepubliceerd artikel in JAMA Ophthalmology.

De voorruiten van alle gemeten auto’s stopten meer dan 95 procent van de UV-A-straling. Maar alleen de linkerzijruit van de Mercedes S550 en van de drie van de vier Lexussen deden hetzelfde. Een VW Golf van 2014 kwam nog tot 82 procent UV-A-blokkade. Maar de Mercedes E550 en alle Audi’s, BMW’s, Honda’s, Toyota’s, de Tesla, Porsche en Volvo bleven steken tussen de 44 en 77 procent. Er was geen verband tussen autoprijs en UV-A-blokkade.

De UV-bescherming is een bijwerking van de veiligheidseis voor voorruitglas: dat moet gelaagd zijn om te verhinderen dat de glassplinters de inzittenden in het gezicht vliegen als de voorruit aan diggelen gaat. Het zijn twee lagen glas, bevestigd op een kunststof folie. En die combinatie stopt UV-A net zo goed als een zonnebrandcrème met beschermingsfactor (SPF) 50. Voor de zijruiten wordt doorgaans een gehard glas gebruikt dat uit één laag bestaat. Doorgaans komt dat niet verder dan SPF 16.