Dit schrijven andere media vandaag

De waarde van Philips Lighting wordt op zo’n 5 miljard euro geschat, de Formule 1 gaat aan het Heinekenbier en PostNL overtreedt de Arbowet.

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Beursgang Philips Lighting moet 1,4 miljard opbrengen

De verkoop van een kwart van de aandelen in Philips Lighting moet zo’n 1,4 miljard euro ophalen, meldt Het Financieele Dagblad. Volgens analisten van Goldman Sachs is het hele bedrijf 4,4 miljard tot 5,6 miljard euro waard.

Het zijn geen verrassende cijfers, stelt het FD. Dit bedrag ging al langer rond. Door de hoge pensioenlasten heeft Philips Lighting een schuldenlast van 962 miljoen euro. Dat maakte verkoop van de divisie moeilijk en duur. Voor de zomer wil Philips daarom een kwart van de aandelen in het afgesplitste bedrijf verkopen op de Amsterdamse beurs.

Heineken sponsor van Formule 1

Bierbrouwer Heineken wordt volgens De Telegraaf de nieuwe sponsor van de Formule 1. De krant meldt dat het logo al tijdens de Grand Prix in Canada, in juni te zien zal zijn. Tegelijkertijd wordt Heineken partner van een van de teams, vermoedt De Telegraaf. Dat zou onderdeel zijn van het sponsorcontract.

Heineken verbindt zich voor vijf jaar aan de Formule 1 en heeft daar zo’n 200 miljoen euro voor over. Naast fans van autoraces probeert het biermerk al een tijdje om voetballers te verleiden door de Champions League te sponsoren.

‘PostNL overtreedt de Arbowet’

Postbedrijf PostNL vraagt teveel fysieke inspanning van de pakketbezorgers en de werkdruk is te hoog. Dat stelt de Arbeidsinspectie. Het komt erop neer dat PostNL de Arbowet overtreedt. Wil het bedrijf geen boete krijgen, dan moet het voor 1 september iets aan de situatie veranderen, schrijft De Volkskrant.

De verdediging van PostNL luidt dat er geen ‘gezagsverhouding’ is met de zzp’ers die de pakketjes bezorgen. Het zijn immers zelfstandigen. Maar door de vele eisen die aan pakketbezorgers worden gesteld, is van die zelfstandigheid nauwelijks sprake, zo bleek al eerder.