Musea trekken meer bezoekers als ze nieuw gebouw neerzetten

Investeren in een nieuw museumgebouw leidt tot veel hogere bezoekcijfers. Dat blijkt uit een recent, wereldwijd onderzoek van The Art Newspaper onder 500 grote musea. Daaruit komt naar voren dat investeren in een renovatie en/of uitbreiding gemiddeld leidt tot 14 procent meer bezoekers. Ondanks de crisis investeerden vooral musea in de VS fors in de huisvesting; 25 musea verbouwden tussen 2007 en 2014 voor in totaal 5 miljard dollar. Zo ging vorige week het nieuwe Whitney Museum of American Art in New York open en heropent volgende week het uitgebreide San Francisco Museum of Modern Art. Het MoMA en het Metropolitan in New York en het Los Angeles County Museum of Art kondigden recentelijk bouwplannen aan. Extra bezoekers zijn niet het uitgangspunt, maar de consequentie van verbouwingen. Michael Govan, directeur van het LACMA, bedacht een vuistregel voor deze investeringen: elke 1.000 euro moet jaarlijks leiden tot zeker één extra bezoeker. De recent verbouwde Nederlandse musea voldoen aan die norm. Iedere 1.000 euro in de renovatie van het Rijksmuseum resulteerde in 3,6 extra bezoekers. Het rendement van de verbouwingen van het De Fundatie in Zwolle, Stedelijk Museum Amsterdam, het Noordbrabants Museum en het Mauritshuis was nog hoger. (NRC)