Leuk reclamefilmpje? Hiermee kun je meteen klikken en kopen

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: klikken in een video.

Bedrijf: Video-force Oprichter: Ben van Duijn (36) Medewerkers: 6

Het is natuurlijk al langer bekend dat online video groeit: we kijken met z’n allen graag naar filmpjes. De verdienmodellen rondom die filmpjes groeien mee. Zo heb je vast wel eens een ‘interactieve video’ gezien: terwijl de video afspeelt kun je op het filmpje klikken en word je naar een andere pagina (vaak een webshop) gebracht.

Handig voor bedrijven die iets te verkopen hebben. De start-up Video Force maakt zulke ‘shopable’ video’s.

Wat is het?

Een platform dat het voor ondernemers makkelijk maakt om filmpjes ‘interactief’ te maken, oftewel: klikbaar. Stel, je ziet een leuke jas in een promotiefilmpje van een webshop. Als je dan op de jas klikt, komt er een scherm overheen met foto’s, tekst en prijs, vervolgens kun je de juiste maat selecteren en doorklikken naar de webshop.

Voor wie is het?

Elke ondernemer die een werkende webshop heeft, een product te verkopen heeft en iets met video wil doen. Je kunt als ondernemer naar de website gaan, je filmpje uploaden, het ‘shopable’ maken en vervolgens makkelijk laten distribueren via bijvoorbeeld Facebook. Het hoeft niet alleen om verkoop te gaan: een klant van de start-up – een automerk – laat in hun promotiefilmpje mensen een proefrit bestellen.

Wat is het verdienmodel?

Een abonnement is te koop vanaf 9 euro per maand, en daar kun je een onbeperkte hoeveelheid filmpjes klikbaar voor maken, met maximaal 250 kliks per filmpje. Je kunt extra kliks bijkopen.

Hoeveel mensen maken er gebruik van?

Ze zijn nog in de opstartfase, dus er zijn ongeveer 80 bedrijven het aan het uitproberen, en een stuk of vijf klanten hebben een abonnement.