Derk Sauer beschuldigd van fraude met Russisch mediabedrijf

Tot augustus vorig jaar leidde Sauer RBK, een van de weinige bronnen van onafhankelijk nieuws in Rusland.

Derk Sauer afgelopen zomer in Zeeland. Foto Merlijn Doomernik

De Nederlandse mediaondernemer Derk Sauer wordt in Russische media beschuldigd van grootschalige fraude. Hij zou in 2014 bij verdachte aandelentransacties betrokken zijn binnen de webhosting en -registratietak van het Russische multimediabedrijf RBK.

Sauer was tot augustus 2015 directeur van RBK, een van de weinige bronnen van onafhankelijk nieuws in Rusland. Hij legde die functie na politieke druk neer. Daarna werd hij vicepresident bij Onexim, het moederbedrijf van RBK. Naast Sauer wordt ook de directeur en financieel topvrouw van RBK van fraude beticht.

Russische media die over de fraudebeschuldigingen berichten, zeggen zich te baseren op documenten van het Russische ministerie van Binnenlandse Zaken. Sauer ontkent de fraude-aantijgingen:

“Het is lariekoek. Een voorwendsel.”

Volgens hem zijn fraudebeschuldigingen een beproefd middel in Rusland om mensen zwart te maken:

“Het is lastig om je daartegen te verdedigen, daarom gebruiken ze het ook. Maar het grote probleem is dat in Rusland onafhankelijke rechtspraak niet bestaat.”

Volgens Sauer was de nieuwssite RNS de eerste die over de fraude schreef. RNS staat bekend om nauwe banden met het Kremlin.

‘Moeilijk verder te functioneren’

Als het tot een aanklacht komt, die hij tot nog toe niet heeft ontvangen, dan noemt Sauer het “heel moeilijk, zo niet onmogelijk verder te functioneren” in Rusland. Zowel voor RBK, als voor hemzelf.

“Dit is een nieuwe stap. Een nogal verontrustende stap, want het richt zich tegen personen. Dat maakt het er niet aangenamer op.”

Toenemende druk

RBK, dat onder meer een zakenkrant en een zakelijke tv-zender heeft, staat de laatste twee jaar onder toenemende druk. Afgelopen april viel de belastingdienst en de veiligheidsdienst FSB bedrijven van Michail Prochorov binnen, zoals Onexim. Onexim is de investeringsmaatschappij van Prochorov, een van de rijkste mannen van Rusland. De autoriteiten gaven geen reden op voor de inval, maar volgens Russische media zou Prochorov onder druk zijn gezet RBK te verkopen. Of de fraudebeschuldigingen met de invallen te maken hebben, is niet bekend.

RBK is een van de weinige kritische media in Rusland. Het berichtte uitgebreid over de zakelijke belangen van Poetins dochters. En hoewel de site niet zelf onderzoek deed naar de Panama Papers – dat was de Novaja Gazeta – besteedde RBK veel aandacht aan de financiële constructies van Poetins entourage.