Ziggo ziet opnieuw veel klanten weglopen

Het bedrijf verloor vorig kwartaal circa veertigduizend klanten. Ook zette Ziggo minder om per klant.

Foto Lex van Lieshout / ANP

Net als in voorgaande kwartalen heeft Ziggo ook in de eerste maanden van dit jaar veel klanten verloren. Het aantal afnemers van televisie, internet of telefonie daalde met veertigduizend, zo meldt de eigenaar van het kabelbedrijf dinsdag in de kwartaalcijfers. Ook de omzet is licht teruggelopen.

Het vorig jaar overgenomen Ziggo kampt al langer met vertrekkende klanten. In heel 2015 zag het bedrijf meer dan tweehonderdduizend abonnees weglopen. Wel verloor Ziggo in het eerste kwartaal minder klanten dan in de laatste maanden van vorig jaar, toen meer dan vijftigduizend mensen hun abonnement opzegden.

Ziggo verwacht bovendien niet dat de daling dit jaar al ten einde komt, zo schrijft moederbedrijf Liberty Global dinsdag. Reden voor de aanhoudende krimp is de stevige concurrentie, met name van KPN. Vooral op het gebied van televisieklanten vechten beide bedrijven de laatste tijd een hevige strijd uit – en KPN wint die voorlopig.

Een fusie met Vodafone

Om de concurrent het hoofd te kunnen bieden wil Ziggo dit jaar fuseren met Vodafone Nederland en zo ook op de markt voor telefonie de aanval openen op KPN. Voordat de bedrijven hun krachten kunnen bundelen, moeten ze wel eerst toestemming krijgen van de Europese Commissie. Daarover is voert Liberty Global nu “constructief overleg”, stelt het bedrijf.

Niet alleen op het gebied van klanten moet Ziggo overigens inleveren: ook de omzet loopt terug. Hoewel Liberty Global geen exacte cijfers noemt, meldt het concern dat er vorig kwartaal ongeveer drie procent minder is omgezet dan een jaar eerder. Per klant nam de omzet juist iets toe, met ongeveer 1,1 procent.