WADA onderzoekt CBS-beschuldigingen over Russische atleten

In een tv-programma werden vier gouden medaillewinnaars beschuldigd van dopinggebruik tijdens de Winterspelen in Sotsji

Foto ter illustratie Koen van Weel / ANP

WADA gaat beschuldigingen van Amerikaanse journalisten aan het adres van Russische atleten ‘meteen’ onderzoeken. Dat schrijft het antidopingbureau dinsdag op de website. Uit het tv-programma 60 minutes op de Amerikaanse zender CBS kwam naar voren dat een aantal Russische atleten tijdens de Olympische Winterspelen in Sotsji doping zou hebben gebruikt.

In het statement op de site schrijft WADA-president Craig Reedie:

“Deze beschuldigingen zijn een serieuze reden tot bezorgdheid, omdat ze nieuwe aantijgingen bevatten over pogingen anti-dopingregels te ondermijnen in Sotsji”

In het tv-programma werden zondag werd gemeld dat vier Russische winnaars van gouden medailles op de Winterspelen in eigen land anabole steroïden zouden hebben gebruikt. Vitali Stepanov, een voormalig medewerker van een Russisch dopinglaboratorium, zei dat in de uitzending van het nieuwsstation. Ook werden er belastende opgenomen gesprekken tussen hem en het voormalig hoofd van het dopinglaboratorium in Moskou Grigori Rodsjenkov uitgezonden in het programma. Stepanov woont inmiddels in de Verenigde Staten.

November vorig jaar schetste een rapport van WADA een onthutsend beeld van systematisch dopinggebruik onder Russische atletiekatleten. Veel Russische instanties, tot het ministerie van Sport aan toe, waren betrokken bij het gebruik van de verboden middelen.