PostNL profiteert van groei internetverkoop en goede prestaties in Duitsland en Italië

Toegenomen internetbestellingen, een hogere postzegelprijs en goede resultaten in Duitsland hebben PostNL in het eerste kwartaal van dit jaar hogere omzet en hogere winst opgeleverd.

In de eerste drie maanden van dit jaar draaide het postbedrijf een omzet van 864 miljoen euro – een stijging van 2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

De bedrijfswinst, gecorrigeerd voor pensioenen en eenmalige lasten, daalde met 10 procent – tot 61 miljoen euro. Uiteindelijk houdt PostNL er toch een beter eindresultaat aan over: met 39 miljoen euro is de winst 5 miljoen hoger dan een jaar geleden.

Bezorgers van PostNL waren in het eerste kwartaal drukker. Het aantal bezorgde pakketten steeg met 16 procent. De omzet daaruit nam met 8 procent toe. Verder deden de internationale divisies van PostNL het goed: er werd meer omzet behaald uit de Duitse en Italiaanse activiteiten. Eerder dit jaar besloot PostNL actief te blijven in beide landen, nadat het bedrijf zich had teruggetrokken uit de Britse markt. De eerste drie maanden van dit jaar zag PostNL het briefverkeer in Nederland met 6 procent afnemen, maar dat werd opgevangen met een duurdere postzegel.

Beleggers waren niet onder de indruk. Bij sluiting van de AEX noteerde het aandeel maandag een verlies van bijna 4 procent.