Jude Law is bijna té knap voor het toneel

Hoofdrol Iedere paar jaar weigert acteur Jude Law wel een grote film voor een toneelrol. ‘Niet doen waar ik echt van hou, dat zou krankzinnig zijn.’

Het is zijn filmcarrière die de aandacht opeist. En die aandacht gaat in de eerste plaats vaak naar zijn uiterlijk, en daarna naar zijn bedrijvige liefdesleven.

Dat de bijrol die hem bij het grote publiek in de kijker speelde – playboy Dickie in The Talented Mr. Ripley (1999) – hem onder meer een Oscarnominatie en een Bafta opleverde, werd veel minder gememoreerd dan zijn looks in die film: die huid van geborsteld koper, de gouden Adonis-krullen, zijn sjansende groene ogen, die sexy schelmengrijns.

Schoonheid kan een last zijn. Staat Jude Law in Londen op toneel als de verdorven Doctor Faustus in het stuk van Christopher Marlowe (in 2002), dan staan er hordes 16-jarigen in de rij bij theater The Young Vic.

Dat hij een paar erg goeie filmrollen heeft gespeeld (EXistenZ, The road to Perdition, Closer), mag nagenoeg bekend zijn, zijn toneelcarrière is dat veel minder. Toch ligt daar de kiem van zijn acteurschap. Zijn eerste kennismaking met theater maakte direct dat hij acteur wilde worden,

Foto greg williams

Foto greg williams

vertelt Law in interviews. Op een schooluitje zag hij Ian Mckellen in Othello in The Young Vic zo dichtbij dat hij hem bijna aan kon raken. “Die nabijheid had een grote impact. Het maakte me bewust van de ruimte van een theater en het effect daarvan op het publiek.”

Op zijn twaalfde begon Law met acteren bij The National Youth Music Theatre, op zijn zestiende verscheen hij voor het eerst op tv, een jaar later verruilde hij de middelbare school voor een hoofdrol in de soapserie Families.

In 1994, hij was toen 22, werd hij plots dé attractie van West End, dankzij de voorstelling Les Parents Terribles van het National Theatre. Zijn spel, als gekweld-libidineuze adolescent, werd veel geroemd; zijn verschijning – poedelnaakt in bad – nog meer.

Na een herneming van het stuk op Broadway, waarin Law als enige van de Britse cast overbleef, ontving hij voor zijn rol een Tony-nominatie: een grote erkenning voor zijn talent. Hollywood volgde. Op zijn dertigste had hij in twintig films gespeeld. Intussen staat de teller op vijftig.

En nog altijd keert Law geregeld met graagte terug naar het toneel. Hij omschrijft dat als “een opfriscursus”:
“Toneel is revitaliserend. Je moet je rol elke avond opnieuw uitvinden, je spel vers houden. En elke keer opnieuw zelf uitvinden hoe je dat doet.”

Repeteren houdt hem scherp

Iedere paar jaar weigert hij wel een grote film voor een mooie toneelrol. „Niet doen waar ik echt van hou, dat zou krankzinnig zijn.” Repeteren voor toneel noemt hij ‘een oefening in fysieke en mentale analyse’, die hem scherp houdt. Het verschil tussen toneelspelen en filmen vergelijkt Law met een live concert versus studio-opnames van een band. „Bij filmen domineert de techniek, op toneel de adrenaline.”

In 2009 speelde hij Hamlet op West End, in het Wyndham’s Theatre in regie van Michael Grandage. Weer zat het Wyndham’s verrassend vol met jonge vrouwen. Maar Laws optreden werd wisselend ontvangen. Zijn ‘zeldzame kwetsbaarheid en emotionaliteit’ (The Telegraph) werden geroemd, en zijn optreden was ‘precies en krachtig’, oordeelde The Standard. Maar sommige kranten waren negatiever, die vonden Law ‘ijdel en zelfgenoegzaam’, of gewoon: ‘niet zo interessant’.

Vijf jaar later, als Henry V in het Noël Coward Theatre, weer in regie van Grandage, was er echter enkel lof. Law heeft een natuurlijk overwicht op toneel, en de gratie van een danser, vond The Telegraph.

The Daily Mail vergeleek zijn beweeglijkheid en finesse met die van Kevin Spacey. Dat Law op zijn 41ste eindelijk geen jonge god meer is, is misschien wel een voordeel, constateerde de recensent:

“Wat hij aan haar heeft verloren, wint hij aan artistiek gewicht.”

Dat belooft veel voor april 2017, als Van Hove Law regisseert in het rauwe Obsession. Law verheugt zich zeer op de samenwerking, zegt hij in een persverklaring. En: „Ik kan niet wachten om de rol van zwerver Gino te spelen.”