Ivo van Hove: “Jude Law stond bovenaan mijn lijstje”

Theater Ivo van Hove neemt zijn acteurs van Toneelgroep Amsterdam mee naar Londen. Met Jude Law spelen ze Obsession, een coproductie met The Barbican.

Ivo van Hove. Foto ANP

En wéér strikt Toneelgroep Amsterdam een grote ster: Jude Law. De Britse filmster zal in april 2017 een hoofdrol vertolken in Obsession, een toneelbewerking van Luchino Visconti’s debuutfilm Ossessione (1943), in een coproductie van Toneelgroep Amsterdam en het Londense theater The Barbican. Directeur Ivo van Hove, opgetogen in zijn kantoor in Amsterdam: „Ja, jullie krijgen er intussen misschien genoeg van, maar ik nog lang niet hoor!”

Vorig jaar regisseerde Van Hove in eenzelfde soort constructie de Franse actrice Juliette Binoche in de toneelproductie Antigone.

“Maar toen werkte van Toneelgroep Amsterdam alleen het artistieke team en de technici mee. Nu heb ik gezegd: nu wil ik ook mijn acteurs van Toneelgroep Amsterdam (TA) meenemen. Onze spelers worden wereldwijd bewonderd; bij deze productie wilde ik hen centraal stellen.”

Naast Law zullen in Obsession dan ook TA-acteurs Halina Reijn, Gijs Scholten van Aschat en Robert de Hoog belangrijke rollen vervullen. Zij spreken Engels in Obsession – dit is nieuw voor Toneelgroep Amsterdam en een nieuwe fase op het pad van internationalisering.

Bij het zoeken naar een aansprekende Britse acteur, kwam hij snel bij Law uit. „Na overleg met The Barbican heb ik een lijstje gemaakt en dat was een heel kort lijstje. Jude Law stond bovenaan.”

Law is een van de meest aansprekende acteurs van zijn generatie, vindt Van Hove. En hij is ook nog eens een begenadigd toneelacteur.

“Ik heb hem helaas nooit op toneel gezien. Ik kende hem van zijn films. Hoe hij bijvoorbeeld in The Talented Mr. Ripley gestalte geeft aan bad boy rijkeluiszoontje Dickie is onovertroffen. Hij stak met kop en schouders boven de andere acteurs uit.”

Helemaal niet lastig of arrogant

The Barbican zocht vorige zomer contact, Law was nieuwsgierig en Van Hove werd uitgenodigd voor een lunch in Rome, waar de acteur aan het filmen was voor de televisieserie The Young Pope. Van Hove: „Ik wist dat hij naar mijn voorstellingen A view from the bridge en Antigone was komen kijken en het mooi vond, dus dat was een prettig begin van het gesprek. We hadden direct een klik. Hij is een bijzonder vriendelijk en charmant man, helemaal niet lastig of arrogant.”

Lachend: „Ik heb denk ik een gelukkige hand bij het casten, want tot nu toe kom ik alleen maar heel aardige sterren tegen.”

Van Hove had toen nog geen specifiek stuk gekozen, „maar ik had wel één script meegenomen in mijn tas, en dat was het script van Ossessione.” Law leek hem geknipt als zwerver Gino. „Omdat hij iets heel aards heeft in zijn uitstraling. Gino is een man die niet klaagt of tobt maar gewoon is. Misschien is het een onwaarschijnlijke casting, ik weet het niet. Ik wilde hem in elk geval heel graag eens zien in zo’n soort rol.”

Ossessione, gebaseerd op de roman The Postman Always Rings Twice van James M. Cain, gaat over een fatale driehoeksverhouding tussen zwerver Gino, de ongelukkig getrouwde Giovanna (Reijn), en haar man Giuseppe (Scholten van Aschat).

Van Hove:

“Visconti maakte van de misdaadroman van Cain een klassieke tragedie. Centraal staat die dodelijke affaire van Gino en Giovanna, maar bovenal is dit een schrijnend verhaal over de onderklasse; over worstelende mensen in de marge. Ik kom zelf uit een klein dorp (Heist-op-den-Berg in België), echt tussen de koeien vandaan, en ik heb op een bepaalde manier altijd feeling gehouden met dat leven. Het blijft belangrijk om armoede te agenderen, want dat is er nog steeds – al is in onze maatschappij veel daarvan tegenwoordig verborgen.”

Het werk van Visconti inspireert Van Hove, zegt hij. „Als representant van het Italiaanse neorealisme was Visconti een van de eerste filmregisseurs die arme mensen de hoofdrol in een film gaven. Ik heb in mijn jeugd veel van zijn films gezien, en die hebben mij als regisseur mede gevormd. Als ik werk, schiet geregeld een scène of een blik uit een film van Visconti door mijn hoofd. Hij was meester van het medium film: kon met één shot alles zeggen. En hij was daarnaast ook een formidabel acteursregisseur.” Dit is voor Van Hove zijn vierde Visconti-bewerking, na Rocco en zijn broers, Ludwig II en straks, op het festival d’Avignon in juli Les Damnés (The Damned).

Obsession is één van drie producties van Toneelgroep Amsterdam die The Barbican in 2017 programmeert, naast Romeinse Tragedies en Na de repetitie/Persona. Daarmee is 2017 voor dit prestigieuze theater een speciaal ‘Toneelgroep Amsterdam-seizoen’. Van Hove:

“Met ons wil The Barbican laten zien hoe een modern repertoiregezelschap kan werken. Volgens mij hebben zij in hun programmering nog nooit zo intensief aandacht aan één gezelschap besteed. En dat voor een toneelgroep uit Nederland! Dit is een unieke en haast onvoorstelbare eer.”