Omzetstijging PostNL dankzij pakketten en postzegels

PostNL bezorgde in het eerste kwartaal van dit jaar 6 procent minder brieven, maar lijdt daar niet onder door de gestegen postzegelprijs.

Foto: Lex van Lieshout / ANP

Duurdere postzegels en toegenomen internetbestellingen hebben PostNL een goede dienst bewezen. In de eerste drie maanden van dit jaar draaide het postbedrijf een omzet van 864 miljoen euro - een stijging van 2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

De operationele winst, gecorrigeerd voor pensioenen en eenmalige lasten, daalde wel met 10 procent - tot 61 miljoen euro. Uiteindelijk houdt PostNL er toch een beter eindresultaat aan over: met 39 miljoen euro is de nettowinst 5 miljoen hoger dan een jaar geleden.

Meer pakketten bezorgd, briefverkeer neemt af

Bezorgers van PostNL waren in het eerste kwartaal drukker met het bezorgen van pakketten. Het aantal dozen dat werd bezorgd steeg met 16 procent, waardoor de omzet die daaruit werd behaald met 8 procent toenam. Verder deden de internationale divisies van PostNL het goed: er werd meer omzet behaald uit de Duitse en Italiaanse activiteiten.

Tussen januari en maart van dit jaar zag PostNL het briefverkeer in Nederland met 6 procent afnemen. De omzetdaling bleef beperkt doordat de prijzen van postzegels per begin dit jaar zijn verhoogd. Een postzegel kost nu 73 cent. Sinds 2011 is de prijs voor postzegels jaarlijks gestegen. Wie op dit moment een postzegel koopt, is 87 procent duurder uit dan tien jaar geleden.

PostNL gaat nog steeds uit van een daling van de operationele winst dit jaar. Aan het einde van het jaar zou de operationele winst op 220 tot 260 miljoen euro uitkomen. Op lange termijn verwacht het bedrijf echter dat deze daling kan worden goedgemaakt. Dit moet onder meer gebeuren door het voortzetten van de Duitse activiteiten.