PostNL profiteert van groei internetverkoop

Toegenomen internetbestellingen, een hogere postzegelprijs en goede resultaten in Duitsland hebben PostNL in het eerste kwartaal van dit jaar een hogere omzet en een hogere nettowinst opgeleverd.

In de eerste drie maanden van dit jaar draaide het postbedrijf een omzet van 864 miljoen euro – een stijging van 2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

De bedrijfswinst, gecorrigeerd voor pensioenen en eenmalige lasten, daalde met 10 procent – tot 61 miljoen euro. Uiteindelijk houdt PostNL er toch een beter eindresultaat aan over: met 39 miljoen euro is de winst 5 miljoen hoger dan een jaar geleden.

Bezorgers van PostNL waren in het eerste kwartaal drukker. Het aantal pakketten dat werd bezorgd steeg met 16 procent. De omzet daaruit nam met 8 procent toe. Verder deden de internationale divisies van PostNL het goed: er werd meer omzet behaald uit de Duitse en Italiaanse activiteiten. Eerder dit jaar besloot PostNL actief te blijven in beide landen, nadat het bedrijf zich had teruggetrokken uit de Britse markt.

De eerste drie maanden van dit jaar zag PostNL het briefverkeer in Nederland met 6 procent afnemen. De omzetdaling bleef beperkt doordat de prijzen van postzegels per begin dit jaar zijn verhoogd. Een postzegel kost nu 73 cent. Sinds 2011 is de prijs voor postzegels gestegen. Wie nu een postzegel koopt, is 87 procent duurder uit dan tien jaar geleden.