Gezellig: massaal jonge dieren kijken in de dierentuinen

Dagje uit Het was de afgelopen dagen zó druk in de dierentuinen dat bezoekers werden ontmoedigd te komen. Waarom die populariteit?

Het is vanmiddag minder druk dan verwacht in de Diergaarde Blijdorp. Foto Peter de Krom

„Kijk schat”, zegt een moeder tegen haar dochter in een kinderwagen. „Een kameleon. Ik bedoel een dromedaris. Nee, een kameel. Jeetje, ik kwam er even niet op.” De twee staan in Diergaarde Blijdorp in Rotterdam. De zon brandt en de kamelen staan er ontspannen bij.

Het is zaterdag, rond het middaguur, en aan de rand van het kamelenverblijf duwen twee andere moeders hun kinderwagens ook naar de kamelen. Wat is het hier prachtig, zegt een van de vrouwen. Ze twijfelde vanmorgen of ze wel naar de dierentuin zou gaan. Bang dat het afgeladen druk zou worden. Maar dat is niet het geval. „En dus is het heerlijk.”

De afgelopen dagen werden dierentuinen in het land massaal bezocht. Verschillende parken lieten dan ook weten de openingstijden met een uur te verlengen. Donderdag 5 mei was voor de dierentuinen een hoogtepunt; toen Hemelvaart en Bevrijdingsdag samenvielen, bijna iedereen vrij was én de zon volop scheen. Blijdorp telde circa 13.000 bezoekers. Bijna een verdubbeling van het aantal mensen dat het park op een ‘normale’ dag ontvangt.

Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek beleefde 5 mei zelfs een van de drukste dagen ooit, met ook bijna 13.000 gasten op de teller. Het was dan ook wel een „mazzel” dat „na een enorm lange dracht” moederolifant Punda in de meivakantie een baby kreeg, zegt woordvoerder Ron van Kuijk. „Mensen kwamen massaal het olifantje Madiba bekijken.” En dat leidde tot kilometerslange files naar Beekse Bergen. „Waarna we een bericht de deur uit hebben gedaan dat mensen beter op een ander moment konden terugkomen.”

Ook Ouwehands Dierenpark in Rhenen ontmoedigde bezoekers onlangs om nog naar het park te komen. Het was Pasen, de zon scheen en het was zo druk dat er geen parkeerplekken meer waren, vertelt directeur Robin de Lange. En de snelweg zat potdicht.

Foto's Peter de Krom

Zondagmiddag in Diergaarde Blijdorp in Rotterdam. Het gaat goed met de dierentuinen in Nederland. Foto’s Peter de Krom

Gezin betaalt snel 80 euro

Niet alleen de laatste dagen zijn dierentuinen in trek, het gaat sowieso goed met de bezoekersaantallen van de parken. Vorig jaar verkocht Blijdorp 5 procent meer dagkaarten dan het jaar daarvoor en kwam het totaal aantal bezoekers op ruim 1,5 miljoen. Beekse Bergen zag in 2015 een stijging van 6 procent en kwam op 930.000 bezoekers uit. Ouwehands Dierenpark Rhenen noteerde een groei van 1,3 procent en kwam uit op 997.500 dierentuinliefhebbers.

Waar komt de populariteit vandaan? Hebben mensen meer te besteden? Een gezin met twee kinderen is namelijk al gauw ruim 80 euro aan entree kwijt. „Ja, mensen zijn weer bereid om meer geld uit te geven”, zegt directeur De Lange van Ouwehands Dierenpark. Hij vertelt dat dierentuinen doorgaans niet veel last hebben van een economische crisis; mensen gaan minder op vakantie en doen leuke dingen in eigen land. „Maar deze crisis hakte er toch wel in. Daarom hebben veel parken nog steeds kortingsacties, om mensen te trekken.”

De populariteit komt ook door de inspanningen van de parken zelf, zeggen de dierentuinen. Ron van Kuijk van Beekse Bergen vertelt dat er continu geïnvesteerd wordt in „nieuwe dieren, nieuwe verblijven en faciliteiten”. Net als bij Blijdorp, waar een Congolees regenwoud voor de zeldzame okapi’s en Afrikaanse vogelsoorten is geopend. En waar er een nieuw verblijf voor Aziatische leeuwen is gekomen. Plus een oosters gethematiseerd restaurant ‘Poort van Azië’.

Mensen delen foto’s van de dieren, ze houden elkaar op de hoogte van hun wel en wee

Mond-tot-mondreclame

Bovendien hebben veel dieren jongen gekregen, dat doet de bezoekersaantallen ook goed. En, zegt Blijdorp-woordvoerder Constance Alderlieste, social media dragen ook bij aan de populariteit van het park. Mensen delen foto’s van de dieren, ze houden elkaar op de hoogte van de gebeurtenissen. Bijvoorbeeld als het olifantje voor het eerst in bad gaat of de leeuwen voor het eerst bij elkaar zijn. „Het is gratis mond-tot-mondreclame.”

Afgelopen zaterdag was het in Blijdorp, tegen alle verwachtingen in, niet afgeladen druk. „Maar, het was ook bijna dertig graden”, vertelt Bartjan Bakker, hoofd van de vakgroep Plant & Dier van het park. „Met snikheet weer zoeken mensen eerder verkoeling op het strand. Al is het hier in de tuin op bepaalde plekken ook heerlijk, hoor.” Dat andere parken de afgelopen tijd een paar keer hebben opgeroepen niet te komen, werkt niet mee, zegt hij. „Dat kan mensen toch wat afschrikken.”

Bij het water, langs de rand van het olifantenverblijf in Blijdorp zit een oudere man op een bankje onder de bomen een boterham te eten. Normaal gesproken komt hij doordeweeks, maar „vanmorgen dacht ik: doe eens gek en ga op zaterdag”. En „wat een genot”, hij wijst naar zijn broodje en de moederolifant met haar jong, beide de slurven in het water.