Drones op Schiphol

Aan een kleine picknicktafel bespreekt een man door de telefoon zijn liefdesverdriet. Om zijn nek bungelt een verrekijker. Een jongen en een meisje roken een sigaretje. Een vlucht oudere heren in lycra parkeren de wielrenfietsen en halen hun camera’s tevoorschijn. We bevinden ons op de hondenuitlaatstrook voor vliegtuigspotters bij de Buitenveldertbaan: de tribune van Schiphol. Een steriele promenade.

De tegels zijn aangeveegd en van kauwgom ontdaan. Het is verboden vogels te voeren. Dat kan de luchtvaartveiligheid in gevaar brengen staat op een bord. Het is hier – binnen een zone van vijftien kilometer – verboden drones op te laten. En toch gebeurt dat voortdurend. Afgelopen vrijdag bracht een drone op dertig meter afstand de landing van een Boeing 737 van KLM uit Edinburg in gevaar. Vorige maand hinderde een drone drie vliegtuigen bij hun landing op de Zwanenburgbaan.

Al die mannen die hier de hele dag met hun neus op het vliegverkeer staan, wat zien die daarvan? „Ik heb er wel eens een gezien”, zegt een gepensioneerd vertegenwoordiger in olie uit Maarssenbroek. „Zo’n spotter wil goede foto’s van dichtbij maken”, zegt een oud-accountant uit Hoofddorp. „Ik vind dat constructief.”

Zelf wel eens zo’n drone bediend, vraag ik. Ze schudden pertinent hun hoofd.

‘Met een drone kan je mooi foto’s van dichtbij maken’

„Beter dan zo’n vent die met laserlicht in de ogen van piloten schijnt”, zegt de vertegenwoordiger in olie. „Ik zou hem een schop tussen zijn kloten geven.” Als hij geen COPD had dan.

De vertegenwoordiger in olie en de accountant maken deel uit van een clubje liefhebbers. Om 12.06 uur stijgt een Indiase Jumbo van Jet Airways op, met een karakteristieke gele banier over de romp. „Ow, sierlijk”, zegt de vertegenwoordiger in olie. „Die is nieuw hier”, legt de accountant uit.

De vertegenwoordiger in olie en de accountant hadden allebei wel piloot willen worden. Op hun bodywarmers prijken de emblemen van de Koninklijke Luchtmacht en de JSF. Ze voelen zich verbonden met Schiphol en delen een hekel aan „linkse klagers” die deze economische biotoop in gevaar brengen met hun geluidsmetingen. „De Russische Toepolev, de Citroën DS van de burgerluchtvaart, mag door hun toedoen hier niet meer landen”, zegt de vertegenwoordiger boos.

Er taxiet een El Al-toestel naar de startbaan. „Israël”, roept een jongetje met krullen dat erbij is komen staan. „We hadden ook een joods echtpaar in onze club”, zegt de vertegenwoordiger. „Ze woonden in de Amsterdamse Diamantbuurt. Maar ze werden bespuugd en uitgescholden”, zegt de accountant. „Nu zijn ze naar Israël geëmigreerd.”

„Misschien”, zegt het jongetje met de krullen, „zitten ze daar wel in. Konden we maar even met een drone binnen kijken.”