‘Kanteljaar voor smartphone makers’

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Samsung en Apple zitten in de hoek waar de klappen vallen, schrijft de Nikkei Asian Review. De twee grootste smartphonemakers op aarde verliezen rap marktaandeel aan goedkopere Chinese producenten.

In 2012 waren de twee bedrijven samen nog goed voor 47 procent van de totale smartphoneverkoop, dit jaar halen ze samen slechts 34 procent. Chinese bedrijven zien intussen hun afzet stijgen. Huawei verwacht dit jaar 20 tot 30 procent meer toestellen te verkopen.

Die toestellen gaan niet alleen naar Chinese consumenten, ook klanten in opkomende economieën in Zuidoost-Azië kopen de goedkopere toestellen graag. Van die laatste trend baalt vooral Samsung, dat juist als geen ander de goedkope smartphone markt beheerste.

Filipijnse verkiezingen impuls voor de economie

De Filipijnse verkiezingen zijn gewonnen door Rodrigo Duterte, de man die belooft alle criminelen te zullen doodschieten. In het buitenland is men ongerust over zijn retoriek, maar in de Filipijnen zien bedrijven voorlopig alleen de voordelen: de campagneuitgaven waren enorm, schrijft de Financial Times.

Niet alleen de president en vice-president werden gisteren gekozen, 18 duizend andere politieke banen waren te vergeven. In totaal is aan die campagnes zo’n 900 miljoen euro besteedt, becijferde de FT. Dat is overigens meer dan eigenlijk is toegestaan.

Vooral aan tv-spotjes is veel geld gespendeerd, de tarieven stegen soms met wel 30 procent. Maar de stations zijn niet de enigen die profiteren, ook acteurs en actrices laten zich grif betalen voor hun steun aan kandidaten. Zo pikt de hele Filipijnse elite een graantje mee van de verkiezingen.

Air Asia schiet vooruit in India

De van origine Maleisische goedkope luchtvaartmaatschappij Air Asia gaat als een speer in India, schrijft Economic Times. In het eerste kwartaal vervoerde de Indiase poot van de maatschappij 540 duizend passagiers.

Dat is een toename van 127 procent vergeleken met een jaar eerder. Ook de bezettingsgraad steeg naar 86 procent. Niet alleen Air Asia doet het goed, ook andere maatschappijen profiteren van de groeiende economie en dalende olieprijzen.

Air Asia CEO Tony Fernandez baalt intussen van de regeltjes die het hem moeilijk maken zijn maatschappij snel uit te bouwen in India. Daarom heeft hij twee maanden geleden maar een Indiaas paspoort aangevraagd, in de hoop dat dat veel gedoe zal schelen.