Metamorfose Woolworths is volgens leveranciers mislukt

Woolworths krijgt een storm van kritiek over zich heen van de eigen leveranciers. Die zijn ontevreden over de recente make-over van de supermarktketen.

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Leveranciers van Woolworths spreken tegenover The Sydney Morning Herald hun twijfels uit over de toekomst van de supermarktketen. Onlangs verlaagde het bedrijf de prijzen fors en investeerde het hevig in programma’s om consumenten aan zich te binden. Volgens de leveranciers heeft het infuus van 150 miljoen dollar niet het gewenste effect gehad. De klant loopt alsnog weg naar de concurrent.

Volgens analisten komt dat doordat consumenten aanvankelijk helemaal niet doorhadden dat er iets was veranderd bij Woolworths. Een teken aan de wand natuurlijk, het bedrijf adverteerde wel met aankondigingen over deze nieuwe aanpak. Daar had de keten meer in moeten investeren dan een deel van 150 miljoen dollar, zeggen critici. Andere - eveneens anonieme - leveranciers wijten het gebrek aan succes aan het management. Want hoewel aan de oppervlakte veel veranderde, bleef daaronder alles hetzelfde. Geen recept voor succes voor een bedrijf dat worstelt met zijn eigen toekomst:

“They only talk to us when they want to talk to us … they are very poor communicators, they are very difficult to have a meaningful conversation with and what that means is they don’t engage and they miss opportunities. You could argue that’s fair enough, to be on those terms if you are coming from a position of power but when they’re coming from a position of weakness and they are still losing [market] share, why are they still hitting us with a big stick?

Subaru-maker heeft een dipje

Voor het eerst in vijf jaar moet Fuji Heavy Industries een verlies melden, onthult Asia Nikkei Review nog voor de presentatie van de jaarcijfers. De eigenaar van autofabrikant Subaru ziet dit fiscale jaar, dat op 31 maart eindigde, de inkomsten met wel 20 procent dalen naar 430 miljard yen.

Hoewel Fuji Heavy Industries in de belangrijke Amerikaanse markt blijft groeien, daalt de winst daar vanwege verhevigde concurrentie en een zwakke dollar. Het bedrijf zet 80 procent van de totale export af in de VS. Het is dus erg kwetsbaar daar. Volgens Asia Nikkei Review zullen investeringen in onderzoek de resultaten van Fuji Heavy Industries in het fiscale jaar 2016 verder drukken.

Ingrijpen China zorgt voor onrust op markten

Volgens The Wall Street Journal helpt de Chinese overheid op grote schaal - overbodige en ouderwetse - bedrijven het hoofd boven water te houden door ze financieel te ondersteunen. Dat is misschien goed voor de lokale economie maar voedt een ander groot monster op de wereldmarkt: overcapaciteit. En dat drukt de wereldwijde prijzen van grondstoffen zoals olie en metalen.

Een voorbeeld van het schadelijke gedrag van China is aluminiumbedrijf Aluminium Corp. Afgelopen oktober liet het weten dat het een smelterij in het westen van het land wilde sluiten als onderdeel van een reorganisatie. De locatie - die per jaar vijfhonderdduizend ton aluminium produceert - worstelde met het maken van winst vanwege een verzadigde markt. De sluiting werd echter op de lange baan geschoven toen de autoriteiten de elektriciteitsrekening met een derde verlaagden. Zo werd de fabriek gered, evenals de banen van de honderden werknemers. Aluminium Corp bleef echter wel bijdragen aan de verzadigde markt.

Al deze overcapaciteit leidt tot handelsruzies, schrijft The Wall Street Journal. Want de overproductie aan deze materialen drukken de prijzen en zorgen ervoor dat werknemers in onder andere de Verenigde Staten massaal ontslagen worden. En dat werkt protectionistische beleidsmaatregelen of sentimenten teweeg over de grens.