Digitaal – met pedagogische kwaliteit

Door Rachel Plak en Inge Merkelbach

„Een goed digitaal kinderboek is op een andere manier goed dan een boek. Want wie dacht dat een digitaal kinderboek nog zo’n beetje hetzelfde is als een boek met een batterij, een e-book waar je doorheen swipet in plaats van bladert, heeft er vermoedelijk nog nooit één gezien”, aldus het NRC-artikel van Thomas de Veen van 23 april (Lezen? We hebben een digitaal kinderboek). De Award voor het beste digitale boek, dit jaar toegekend aan de app Romeo en Julia, moet een goed voorbeeld bieden. Als pedagogen heeft de keuze ons verbaasd. De extra’s in het boek, illustraties met animaties, voegen niks toe. Integendeel, ze zijn storend door de vele glitters, pijlen waar je op kunt klikken en bewegende details die je eerder van het verhaal afleiden dan dat ze iets aan de beleving van het verhaal bijdragen. Een elementaire valkuil, waardoor de pedagogische kwaliteiten van (digitale) boeken worden ondergraven. Wij hadden al moeite om ons op het verhaal te concentreren. Hoe zou dat zijn voor de lezers uit groep 7 en 8?

Wellicht zijn de toevoegingen interessant vanuit het perspectief van de vormgever, maar daar heb je nog geen digitaal boek mee met pedagogische kwaliteiten. Terecht wordt in het stuk opgemerkt dat een goed digitaal boek de multimedia gebruikt om je nog meer in het verhaal te trekken dan alleen met woorden lukt. Als de jury dit had meegewogen, dan had het rijtje genomineerden er anders uitgezien.