Invasie Chinese toeristen in Spanje

Reportage Toerisme De Chinese magnaat Li Jinyuan betaalde voor bijna drieduizend werknemers een bezoek aan Madrid, Toledo en Barcelona om de 21ste verjaardag van zijn bedrijf te vieren. Voor Spanje is het Chinese toerisme een belangrijke markt voor de toekomst.

Er was deze week geen ontkomen aan in de straten van Toledo: de blauwe shirts en hoedjes van de werknemers van het Chinese conglomeraat Tiens. Totale kosten van het bedrijfsuitje: 7 miljoen euro. Foto’s James Rajotte

Het plein voor het gemeentehuis van Toledo staat aan het einde van de middag opeens vol met een paarhonderd Chinezen. Ze zwaaien met vlaggetjes en maken van alles en iedereen een foto. De lokale bevolking wordt begroet met ni hao. Burgemeester Milagros Tolón kijkt tevreden om zich heen. „We zijn heel blij met de komst van deze mensen. In de toekomst willen we nog veel meer Chinezen naar onze stad trekken”, zegt ze in talloze microfoons.

Spanje krijgt deze week een voorproefje van wat het in de toekomst vaker hoopt te kunnen verwachten: een invasie van Chinese toeristen. De magnaat Li Jinyuan betaalde voor zo’n kleine drieduizend werknemers een bezoek aan Madrid, Toledo en Barcelona om de 21ste verjaardag van zijn bedrijf Tiens te vieren. De kosten: circa 7 miljoen euro.

Ik kijk vooral uit naar het stierenvechten

Toerist Chen uit Xian

Het gezelschap kwam woensdag en donderdag met tientallen vliegtuigen aan op het vliegveld van Madrid. De Chinezen werden in hotels ondergebracht en hun activiteiten werden opgesplitst. Zo bezochten enkele honderden Chinezen de stad Toledo, terwijl veertien andere groepen van zo’n 25 mensen het koninklijk paleis in Madrid gingen bekijken. „Dit is voor mij een droom die uitkomt”, zegt student Wang Kunpeng uit Beijing voor de kathedraal van Toledo.

De komende dagen wordt een gevarieerd programma afgewerkt. Soms worden de traditionele Spaanse gewoonten iets aangepast. In de plaats Moralzarzal staat op vrijdag bijvoorbeeld „een stierengevecht zonder bloed” gepland. En in het Madrileense Café del Río krijgen zo’n 2.700 Chinezen paella en sangría geserveerd.

Op zondag vertrekt de volledige groep in vier speciaal gereserveerde hogesnelheidstreinen naar Barcelona waar de Sagrada Familia wordt bezocht. Op 10 mei vliegen de drieduizend werknemers van Tiens vanaf Barcelona terug naar China.

120 miljoen Chinezen

De reis van het bedrijf is inmiddels een traditie geworden. Li Jinyuan bedankte zijn personeel eerder met reizen naar Rusland, Thailand, Duitsland, Indonesië, Kenia en Frankrijk. Net als andere Chinese toeristen bezoeken ze Spanje pas na andere Europese landen te hebben aangedaan.

Het Chinese toerisme is boven alles een markt voor de toekomst. Volgens voorspellingen van de Wereldorganisatie voor Toerisme van de VN zullen in 2020 zo’n 120 miljoen Chinezen in het buitenland op vakantie gaan. De stroom van Chinese toeristen naar Spanje groeit redelijk gestaag. In 2004 kwamen er van de 53 miljoen toeristen in Spanje slechts 25.000 uit China. Dat zijn er nu meer dan 300.000 per jaar.

In de toekomst willen we meer Chinezen trekken

Burgemeester Milagros Tolón

Spanje wil meer. Voor het land is toerisme met 13 procent van het bbp van groot belang. Spanje stelt veel in het werk om een deel van de Chinese toeristen binnen te halen. In maart ontving Spanje een recordaantal van 4,8 miljoen internationale toeristen, ruim 16 procent meer dan in 2015. Toch blijft het aantal Chinezen achter bij andere landen.

Concurrenten als Frankrijk, Duitsland en Italië ontvangen tientallen vluchten per week uit China. Spanje is veel minder goed bereikbaar vanuit Azië, mede doordat de Spaanse vliegmaatschappij Iberia zich met name richt op Latijns-Amerika. De Aziatische toeristen zijn minder gericht op het klassieke sol y playa-toerisme, waardoor andere initiatieven van belang zijn om de ‘kip met de gouden eieren’ binnen te halen. Een groot aantal Spaanse steden was vorig jaar prominent aanwezig op de International Travel Market in het Chinese Kunming.

Spanje profileerde zich er als het land van het voetbal van Real Madrid en FC Barcelona, het stierenvechten en de flamenco. „Het zijn dingen die we alleen van de televisie kennen”, zegt Chen uit Xian voor een standbeeld van Don Quichot.

„Ik kijk vooral uit naar het stierenvechten.”

Magnaat en filantroop

Tiens prijst zijn eigen topman Li Jinyuan graag aan als magnaat én als filantroop. Maar de ‘vakantietrip’ is ook onderdeel van een reclamecampagne met de slogan ¡Hola España! ¡Hola Tiens! Op vrijdag vouwen 2.500 mensen een vlag van honderd meter en vijfhonderd kilo uit in Casa de Campo van Madrid waarop woorden als ‘vrede’ en ‘vooruitgang’ staan. Het conglomeraat Tiens – actief in 190 landen in sectoren van biotechnologie tot toerisme – wil volgens onderdirecteur Liu Tianao de culturele banden met Spanje verbeteren.

De drieduizend werknemers dragen vol trots blauwe shirts en tassen met de naam van hun werkgever erop. Topman Li Jinyuan doet alles met een reden. Hij weet als geen ander dat er in Spanje een markt voor hem openligt.