Een dj die alles leek te hebben

Kaytranada, of Louis Kevin Celestin (23) zoals zijn moeder hem noemt, is het toeren zat, zei de beatsmid uit Montreal vorig jaar na zijn optreden op festival Pitch. Zijn schema is te hectisch, vond de Haïtiaanse immigrantenzoon in zijn Super Mario-outfit – een tuinbroek met een gesp over de schouder, de ander hangt los. Twee jaar had hij non-stop getourd, „terwijl ik vooral muzikant ben.”

Het interview zou gaan over zijn nieuwe album. Hij tekende al in 2014 bij XL, het label van Adele. Maar vind maar eens een gaatje als je op tour moet met Disclosure, Madonna en Ryan Hemsworth.

Kaytranada is iemand die aan de buitenkant alles heeft – 230.000 likes op Facebook, Madonna die hem persoonlijk belde of hij mee wilde op tournee, en studio-tijd met de legendarische hiphopproducer Rick Rubin (bekend van LL Cool J’s ‘Going back to Cali’ en de Beastie Boys ‘Fight For Your Right’). Maar het album afmaken lukte niet. Daarom heet het ook 99.9% – hij is nooit voor de volle honderd procent tevreden.

Zijn album is het verhaal van een persoonlijke worsteling

Er zit hem iets dwars, merk ik. Hij wrijft over zijn voorhoofd. Hij beweegt rusteloos, maakt geen oogcontact.

Vandaag, bijna een jaar later, verschijnt 99.9% wel. Zijn debuut is zo smooth als je mag verwachten van iemand die doorbrak met een remix van Janet Jacksons ‘If’. Maar het is ook divers, met originele plotwendingen. Kay schakelt moeiteloos tussen zoete r&b, harde trap, hiphop en tropische beats en heeft interessante gasten uitgenodigd als Anderson .Paak, Craig David, Aluna George en Syd de zangeres van The Internet, met wie hij eerder ‘Girl’ maakte. Een nummer als ‘Glowed up’ is een geweldige vertolking van de roes van een joint met een zeurend melodielijntje, catchy trap beats en die verleidelijke hazy stem van .Paak. Ook twostep-icoon Craig David zingt weer even verleidelijk alsof we een Re-re-wind naar het jaar 2000 hebben gedaan. Soms is het bij elkaar bijna wat al te glad. Dan is het net zoete drank: meer van hetzelfde is niet per se goed.

Tot ik deze week een interview op The Fader las. Kay is gay, onthulde hij, maar durfde er eerder niet voor uit te komen in de Haïtiaanse gemeenschap. Dat maakte alles moeilijk, ook het album afronden. En dat plaatst alles in perspectief. 99.9% is niet alleen een album over vlot verleiden – het is ook het verhaal van een persoonlijke worsteling. Na het verschijnen hoopt Kevin Celestin vrij te zijn als een vogel en zichzelf niet meer alleen op te sluiten in de kelder. Dat hoop ik ook. Moeders doet uw zonen naar buiten, vanavond is Kay voor het eerst vrij in Amsterdam.