Dit schrijven andere media vandaag

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Investeerders in rubber-recycling zijn geld kwijt

Dertig miljoen dollar dat door Nederlanders in een bandenrecyclingsfabriek werd gepompt is waarschijnlijk verdampt. Dat meldt Trouw op basis van onderzoek naar de ‘Panama Papers’.

Nederlandse ondernemers, vooral uit het Oosten van het land, staken samen met hedgefund GO Capital voor miljoenen in het bedrijf CBp Carbon Industries, dat van oude banden nieuwe producten zou maken. Aan het idee ligt het niet, enkele bedrijven voeren deze inmiddels succesvol uit. CPb Carbon zou echter nooit het gedroomde succes worden. 

Een aantal van de Nederlandse beleggers heeft de stichting Carbon Claim opgericht, in de hoop een deel van hun inleg gezamenlijk terug te kunnen eisen.

HAL kan met drie miljard doorstomen

Zakenbankiers kijken likkebaardend naar het Nederlandse HAL Trust. Volgens analisten heeft het bedrijf drie miljard euro klaar liggen voor overnames. Aan dat kapitaal valt geld te verdienen, weet de Telegraaf.

Investeringsmaatschappij HAL is ooit ontstaan uit de scheepvaartmaatschappij Holland-Amerika Lijn. Na de verkoop was er een kapitaal van meer dan een miljard gulden. Door slim investeren is de geldberg flink gegroeid. Het bedrijf speelt vooral slim in op de vergrijzing.

Zo kocht - en verkocht het later - Grandvision, een wereldspeler op de brillenmarkt. Deze week verkocht HAL gehoorapparatenbedrijf Audionova voor meer dan 800 miljoen. Daarmee komt de totale oorlogskas boven de drie miljard uit.

Wanneer schroeft Shell het dividend terug?

Al sinds de Tweede Wereldoorlog verhoogt Shell jaarlijks het dividend, de winstuitkering aan de aandeelhouders. Nu het bedrijf lijdt onder de lage olieprijs is de vraag hoe lang dat nog vol te houden is, schrijft Het Financieele Dagblad.

Om het genereuze dividend te kunnen betalen moet Shell inmiddels snijden in eigen vlees; het bedrijf haalt te weinig geld op om het uit de kasstroom te financieren. Een ongezonde situatie.

Oliebedrijven, niet alleen Shell, willen graag vasthouden aan hun reputatie van dividendkampioen. Veel beleggers kiezen precies vanwege het altijd stijgende dividend voor Shell of de concurrenten. Aan de andere kant: blijven vasthouden aan hoge uitkeringen aan de aandeelhouders kan ten koste gaan van de toekomst van het bedrijf.