Zuid-Koreaanse biermerken profiteren van tv-drama

Zuid-Koreaanse biermerken profiteren van een dramaserie die vooral bij Chinezen erg populair is, Tencent probeerde mensen weg te kapen bij Google en Daimler en luxe merken verhuizen van Hong Kong naar Macau.

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Zuid-Koreaanse bierbedrijven doen hun uiterste best om de Chinezen ervan te overtuigen dat hún bier het lekkerst is. De laatste tijd komen duizenden Chinese toeristen naar Korea om feest te vieren, schrijft persbureau Yonhap.

De reden is een scene uit een van de Zuid-Koreaanse dramaseries die onder Chinezen erg populair zijn. Een vrouwelijke hoofdrolspeler bestelt gefrituurde kip en drinkt daar een biertje bij. De perfecte combinatie op een rainy day, verzucht ze. Die twee dingen samen heten nu in de volksmond chimaek, een combinatie van de woorden chicken en maekju, wat ‘bier’ betekent in het Koreaans.

Bierproducent Hite Jinro voorzag 4.500 Chinese medewerkers van het bedrijf in verzorgingsproducten Aolan, van 4.000 blikjes bier. En er komt een nieuw feestje aan, weet Yonhap, namelijk dat van zorgverlener Zhongmai, dat 8.000 werknemers naar Seoul brengt.

Luxe merken trekken van Hong Kong naar Macau

Waar Zuid-Korea populairder wordt, neemt het toerisme naar Hong Kong af. Chinezen gingen er traditioneel inkopen doen, maar nu hebben de luxe merken te lijden onder de tanende populariteit van de stadstaat. Volgens de South China Morning Post verleggen veel merken daarom hun aandacht naar Macau.

Macau, het walhalla voor casinoliefhebbers, wil zijn imago uitbreiden. Halewinner, dat de dure horloges van Jaeger-LeCoultre en Blancpain verkoopt, verwacht dat de omzet in Hong Kong dit jaar met 10 tot 15 procent daalt. Het bedrijf wil daarom aan het eind van 2016 meer dan twintig winkels in Macau hebben, vertelt CEO Karson Choi.

Dingen kopen is één van die dingen die je doet als je op vakantie bent. Mensen kopen omdat ze geld gewonnen hebben, of omdat ze geld verloren hebben. Veel klanten hebben geld verloren en kopen iets om zich beter te voelen.

Nu is Macau óók niet zo populair als het was. Dat komt onder meer door de anti-corruptiecampagne van president Xi Jinping. Maar terwijl het toerisme naar Hong Kong met grote stappen afneemt, lijkt het aantal bezoekers dat Macau aandoet, weer te stijgen: vorige maand met 4,2 procent.

Dankzij Google maakt Tencent een zelf rijdende auto

In de race om de eerste zelf rijdende auto in de etalage te krijgen, is veel gepermitteerd. Een autoproducent die vorig jaar door onder andere Tencent is opgericht, heeft personeel van Google en Daimler AG benaderd, meldt Reuters.

De automakers zijn erg afhankelijk van digitale techniek, vandaar dat bedrijven als Tencent, Alibaba en Baidu hun portfolio uitbreiden met de zelf rijdende auto. Blijkbaar is er niettemin expertise van buiten China nodig.

Nu China de eisen voor bedrijven die eigenlijk geen auto’s produceren, heeft versoepeld, komen er meer spelers op de markt. Videostreamer LeEco onthulde bijvoorbeeld ook een zelf rijdende conceptauto tijdens de autobeurs in Beijing, deze week.