Verlies Air France-KLM flink afgenomen

Het nettoverlies was door lagere brandstofprijzen en besparingen bij KLM een stuk lager dan het eerste kwartaal vorig jaar.

Pieter Elbers (links) topman van KLM en Alexandre de Juniac (rechts) de CEO van het Air France- KLM. Foto Lex van Lieshout/ ANP

Air France-KLM heeft in het eerste, traditioneel zwakke kwartaal van 2016 zijn resultaten verbeterd, maar schreef nog wel rode cijfers. Dat maakte het luchtvaartconcern op woensdag bekend.

Het operationele verlies viel met 99 miljoen euro ruim driekwart lager uit dan vorig jaar. Het nettoverlies was met 155 miljoen euro een stuk lager dan de 559 miljoen van het eerste kwartaal van 2015. Reden zijn de lagere brandstofprijzen en de besparingen bij KLM. Analisten hadden op een omzetverlies van 230 miljoen euro gerekend, zo bleek uit een rondgang van Bloomberg.

Vooral betere resultaten dankzij KLM

De omzet van het luchtvaartconcern was 5,6 miljard euro, dat is een fractie meer dan vorig jaar. De inkomsten van het cateringbedrijf Servair, dat in de verkoop staat, zijn niet meegerekend. De lichte stijging is overigens vooral te danken aan gunstige wisselkoersen: doordat de dollar duurder werd, viel de omzet uit bijvoorbeeld de Verenigde Staten hoger uit nadat die was omgewisseld in euro’s. Zonder die effecten lag de omzet juist 1,3 procent lager.

Vooral de aanzienlijke besparingen bij KLM zorgden voor een lager nettoverlies bij het bedrijf. KLM sloot vorig jaar nieuwe cao’s af met het personeel waardoor de kosten bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij flink afnamen. Deze moeten wel verder omlaag, zo liet KLM-topman Pieter Elbers weten.

“Het is van het grootste belang dat we deze koers nu vasthouden, zodat KLM kan blijven groeien”.

Vorige week is KLM begonnen met nieuwe cao-onderhandelingen. Het Nederlandse bedrijf zorgde in de afgelopen maanden ook voor het grootste gedeelte van de passagiersgroei.

Invloed terreuraanvallen Parijs en Brussel

Air France-KLM houdt vast aan de eerder afgegeven doelstellingen voor 2016, waarbij ze werken aan een “significante” besparing van het nettoverlies. Het luchtvaartconcern streeft naar omzetwinst van 600 miljoen tot 1 miljard euro. Topman Riolacci liet daarbij wel weten dat de brandstofprijzen zich moeilijk laten voorspellen.

Verder zorgde de aanslagen Parijs in november en de terreuraanval op de luchthaven van Brussel van maart voor minder omzet van het luchtvaartconcern.