Lager verlies voor Air France-KLM

De lage olieprijs en kostenbesparingen zorgen voor een beter resultaat, maar de concurrenten doen het beter.

Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal zijn verlies weten te beperken. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij blijft het slechter doen dan haar voornaamste Europese concurrenten.

Air France-KLM leed in de eerste drie maanden van 2016 een nettoverlies van 155 miljoen euro. Dit is een verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het verlies uitkwam op 559 miljoen. De onderneming behaalde een omzet van 5,6 miljard, een lichte stijging ten opzichte van een jaar geleden.

De cijfers over het eerste kwartaal van luchtvaartmaatschappijen zijn doorgaans wat zwakker doordat er in deze periode relatief weinig passagiers zijn. Ondanks het slechte eerste kwartaal van 2015 sloot Air France-KLM het hele jaar 2015 af met een kleine winst – overigens voor het eerst in jaren.

Het bedrijf profiteerde de afgelopen drie maanden van de lage olieprijs, die de kosten aan brandstof drukte. Air-France-KLM legt zelf vooral de nadruk op de daling van de overige kosten met 1,3 procent. Air France probeert al jaren efficiënter te worden. De concurrentie neemt toe, niet alleen uit Europa maar ook van maatschappijen uit onder meer de Golfstaten.

Tot nu toe verloopt de kostenbesparing beter bij KLM dan bij Air France, waar de directie in een conflict verwikkeld is met piloten. Dinsdag maakte Air France bekend zonder verder overleg met de pilotenvakbonden de salarissen van de piloten te verlagen. De Air France-directie beroept zich op een akkoord met de bonden van vorig jaar, dat nooit is uitgevoerd vanwege rechtszaken. Die zijn inmiddels achter de rug. Omdat de belangrijkste pilotenvakbond eerder akkoord ging, denkt Air France stakingen te kunnen voorkomen.

In het eerste kwartaal van dit jaar presteerde de Nederlandse tak beter dan de Franse tak van het luchtvaartbedrijf, net als in eerdere kwartalen. KLM leed een operationeel verlies van 9 miljoen euro, Air France verloor 86 miljoen euro.

Beleggers maken zich zorgen over de concurrentiepositie van het bedrijf. Na de presentatie van de cijfers daalde de beurswaarde van Air France-KLM woensdagochtend fors, met ruim 5 procent. Dat is een kleinere daling dan die bij concurrent Lufthansa, dinsdag. Het aandeel Lufthansa zakte in met meer dan 6 procent na de presentatie van kwartaalcijfers. Lufthansa leed minder verlies dan Air France-KLM (9 miljoen euro), maar deed het slechter dan in dezelfde periode vorig jaar, toen de maatschappij nog winst maakte. Ook Lufthansa heeft moeite de bedrijfskosten omlaag te krijgen.

Beter doet de andere belangrijke concurrent van Air France-KLM het, International Airlines Group (IAG), het samenwerkingsverband van British Airways en Iberia. IAG zette eerder het mes in de bedrijfsvoering en boekte in het eerste kwartaal van 2016 een winst van 104 miljoen euro.