Kamp Vught wint Museumprijs

Bijna 80.000 mensen stemden op museumprijs.nl voor Nationaal Monument Kamp Vught, een record.

Kamp Vught heropent Barak 1B. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Nationaal Monument Kamp Vught is de winnaar van de Museumprijs 2016, de jaarlijkse, door de BankGiro Loterij gesponsorde publieksprijs van 100.000 euro.

Het museum liet met ruim 37 procent van de stemmen de andere genomineerden, Verzetsmuseum Amsterdam (33 procent) en Nationaal Militair Museum in Soest (bijna 30 procent), nipt achter zich. Een recordaantal van bijna tachtigduizend mensen stemde via museumprijs.nl op de genomineerde musea, dit jaar in de categorie oorlogs- en verzetsmusea.

Een vakjury selecteerde de drie genomineerde musea voordat de publieksstemronde begon. Volgens de jury is Kamp Vught er op uitstekende wijze in geslaagd de dramatiek van dit voormalige SS-concentratiekamp uit de Tweede Wereldoorlog „om te zetten in een reële beleving”.

Kamp Vught bestaat 25 jaar als Nationaal Monument. Jaarlijks trekt het museum meer bezoekers, vorig jaar 74.000. Sinds de nominatie is een grote publiekscampagne gevoerd, onder meer met gesproken boodschappen van bekende Nederlanders op de eigen site, een lichtreclame op het plaatselijke Van der Valk-Hotel en advertenties in regionale kranten.

Die campagne voelde best een beetje vreemd, zegt woordvoerder Anja Spaninks. „Normaal roffelen wij niet zo op de trom.” Nationaal Monument Kamp Vught zal de geldprijs gebruiken voor een nieuwe vaste presentatie, die meer op kinderen en buitenlandse bezoekers is toegesneden. Daarvoor is een bedrag van vier ton nodig.

De Museumprijs dateert van 1990 en is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Museumvereniging. Doel van de prijs is om musea die zich weten te onderscheiden te belonen en om een breed publiek bij de musea te betrekken.