Meer winst voor Nederlands-Belgische tak Sanoma

De winststijging is te danken aan titels als Libelle en LINDA. en gestegen inkomsten bij SBS.

Foto ANP / Koen van Weel

De Nederlandse en Belgische tak van het Finse mediaconcern Sanoma, uitgever van onder meer Nu.nl, SBS en Donald Duck, heeft het afgelopen kwartaal een stuk beter gepresteerd dan een jaar eerder. Dat blijkt uit kwartaalcijfers die Sanoma dinsdag publiceerde. De operationele winst kwam 28 procent hoger uit dan een jaar eerder, op 7,4 miljoen euro.

De winststijging van Sanoma in Nederland en België is vooral te danken aan goedlopende titels als Libelle en LINDA. Ook stegen de kijkcijfers en advertentieinkomsten van de tv-zenders van SBS, onder meer doordat SBS 6 de wedstrijden van de Champions League mag uitzenden sinds september.

De omzet van de Nederlands-Belgische tak van Sanoma daalde het afgelopen kwartaal nog wel, tot 175,6 miljoen euro, tegen 189,5 miljoen in het eerste kwartaal vorig jaar. Reden daarvan is dat Sanoma onlangs nog een aantal titels verkocht, zoals het Belgische tv- en opinieblad Humo en de Nederlandse tijdschriften Beau Monde en Marie Claire. De inkomsten uit de titels die het concern behield stegen wel, met 3 procent.

Ook concernbreed betere resultaten

Concernbreed liet Sanoma een nettowinst van bijna een miljoen euro noteren, terwijl het bedrijf vorig jaar in hetzelfde kwartaal nog een verlies leed van 8,3 miljoen euro. De omzet zakte met ruim 7 procent tot 353 miljoen euro, maar als de afgelopen jaar afgestoten activiteiten van Sanoma niet worden meegerekend bleven de opbrengsten zo goed als stabiel. Vorig jaar leed Sanoma nog een verlies van 158 miljoen euro, onder meer vanwege de afwaardering van de overnamepremie van SBS.

Sanoma maakte eind maart bekend dat er bij de Belgische tak van het bedrijf 65 banen verdwijnen. Het bedrijf gaf ook aan de integratie van de Belgische en Nederlandse tak verder door te voeren. De inhoud van de verschillende bladen van Sanoma blijft wel gescheiden.