Wie wint de strijd tussen Comcast en Disney?

Comcast koopt Dreamworks, werd vorige week bekend. Daarmee zoeken ze de directe confrontatie met Disney op. Wie wint? Een vergelijking in zeven rondes.

Foto Brendan McDermid / Reuters

Het is officieel: Shrek gaat samen met Gru uit Despicable Me. Vorige week maakte het Amerikaanse mediaconglomeraat bekend animatiestudio Dreamworks te kopen. Voor 3,8 miljard dollar (3,25 miljard euro) sluit het filmproductiebedrijf achter Madagascar zich aan bij het alsmaar uitdijende mediarijk van Comcast.

En, zo gonst het sindsdien, dat betekent maar een ding. Comcast zoekt de directe confrontatie op. Met niet de minste tegenstander: Disney. Oftewel, Kung Fu Panda tegen Elza uit Frozen. Wie wint er? Een vergelijking in zeven rondes.

1. Wie draait de hoogste omzet, wie heeft de grootste winst?

Een pittige strijd. Het zijn twee giganten tegenover elkaar. Met in de ene hoek Disney, dat naast de vrolijke trits tekenfilmfiguren beschikt over hotels, filmmaatschappijen, pretparken en onder meer een cruiseschiplijn.

En dan in de andere hoek Comcast, een al even schizofreen bedrijf als Disney. Internetprovider, televisie-, telefoon en filmmaatschappij, pretparkgroep en durfkapitalist in één. Maar ook: het grootste mediabedrijf ter wereld. Universal Studios (van Jurassic Park) en de Amerikaanse zender NBC? Horen allebei bij Comcast. En daar moet Disney het qua omzet toch tegen afleggen.

2. Wie heeft nu welke sprookjesfiguren en filmreeksen?

Comcast mag dan meer financiële macht hebben, in de tak waar het Disney wil gaan aanvallen is het bedrijf achter de Leeuwenkoning en Frozen nog altijd alleenheerser, namelijk de familie-entertainmentwereld. Disneys heerschappij heeft vooral te maken met het grote fantasie-universum dat het sinds zijn ontstaan in 1923 heeft opgebouwd:

In het bezit van Disney

En dit is na de overname van Dreamworks in het bezit van Comcast

Dus: Comcast heeft nu onder meer Madagascar, How to train your dragon en Casper het vriendelijke spookje in huis. En dat is een slimme zet van het kabelbedrijf, volgens Dan Hassler-Forest. Want, zo zegt de universitair docent mediawetenschappen aan de Universiteit Utrecht, “in het huidige medialandschap ligt veel waarde besloten in eigen content.” Denk aan HBO met Game of Thrones of Netflix met House of Cards.

“Met eigen producties kun je jezelf onderscheiden.”

Vandaar de overname van Dreamworks. Die levert Comcast sterke merken op waarmee ze eigen producties kunnen opzetten. Dat is nodig ook, zegt Hassler-Forest. De kabeldivisie van Comcast is goed voor 65 procent van de omzet van het bedrijf. En de populariteit van kabeltelevisie daalt al jaren achtereen. Shrek en Kung Fu Panda moeten dat zien te compenseren.

3. Wie heeft de meeste werknemers?

4. Wie verkoopt de meeste merchandise?

Merchandise, daar hoopt Comcast met de nieuwe reeks aan Dreamworks-personages vooral veel geld uit te halen. Want Disneys ongebreidelde verkoop van Elzapoppen, -mokken, -broodtrommels en -melkbekers de afgelopen jaren bewijst hoe lucratief deze handel is. Vorig jaar steeg de verkoop hiervan met 13 procent naar 4,5 miljard dollar. Een vergelijking van de totaalopbrengsten van beide bedrijven uit deze tak laat zien dat er voor Comcast nog veel te winnen valt.

5. Wie verdient het meest aan zijn animatiefilms?

Leuk, al die poppetjes en dekbedovertrekken met bekende figuren erop. Maar de grootste kracht van Dreamworks schuilt toch wel in het maken van animatiefilms. Gekeken naar wereldwijde opbrengst is het zelfs in staat de hoogten van Disney te bereiken, en te overtreffen.

6. …en wie verdient het meest aan zijn pretparken?

7. Wie doet het het beste op de beurs?

Dus, wie wint er?

Comcast is duidelijk het grootste bedrijf, maar in de familie-entertainment business moeten ze toch hun meerdere erkennen in Disney. De opbrengsten uit films en pretparken kunnen ze op dit moment nog niet evenaren. En dat zal ook nog wel even zo blijven. Met Marvel, Pixar én Lucasfilm onder Disneys dak gaat het voor Comcast moeilijk worden hetzelfde succes te bereiken. Al kunnen ze wel een serieuze concurrent worden.

Hoe dan ook: de overname van Dreamworks is slecht nieuws voor het Amerikaanse medialandschap, zegt universitair docent Hassler-Forest.

“90 procent van het media-aanbod komt van zes grote bedrijven. Door dit soort fusies wordt het aanbod kleiner, en het werkt monopolievorming in de hand.”

Bij grote corporaties als Disney en Comcast draait het toch vooral om winst maken. Komt er een nieuwe superheldenfilm? Dan ligt van te voren het grootste deel ervan al vast, zoals welke personages erin voorkomen - alles berekend op maximaal effect bij het publiek. Dat beperkt de creatieve vrijheid van de regisseurs. Hassler-Forest: “En daar is een kunstvorm nooit bij gebaat.”