Tim Cook probeert duikvlucht Apple te keren

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Terwijl het aandeel Apple voor het eerst in bijna twintig jaar acht dagen op rij omlaag is gegaan, doet topman Tim Cook er alles aan om vertrouwen in zijn bedrijf uit te stralen. Ook in de vooralsnog tegenvallende Apple Watch:

“In a few years, we will look back and people will say, ‘How could I have ever thought about not wearing this watch?’Because it’s doing so much for you. And then it will all of a sudden be an overnight success.”

Cook zei maandagavond tegen CNBC dat hij nog steeds gelooft in de strategie van Apple om producten te ontwikkelen waar consumenten niet van wisten dat ze het wilden hebben:

“We are going to give you things that you can’t live without. That you just don’t know you need today.”

Sinds de presentatie van de kwartaalcijfers vorige week die voor het eerst in dertien jaar een dalende omzet lieten zien is het aandeel Apple acht dagen op rij lager gesloten. Dat was niet meer gebeurd sinds juli 1998 toen Steve Jobs net was teruggekeerd en nog bezig was met ingrijpende hervormingen, schrijft Quartz.

Tienerkledingwinkel Aeropostale op randje faillissement

Door teruglopende verkopen en aanhoudende verliezen vraagt tienerkledingwinkel Aeropostale later deze week uitstel van betaling aan en sluit het zo’n honderd van de in totaal achthonderd vestigingen, meldt The Wall Street Journal.

Het vanuit New York opererende Aeropostale is in gesprek met Crystal Financial voor een lening om een reorganisatie mogelijk te maken. Vorige maand vroeg Pacsun - een andere kledingzaak die zich richt op tieners - ook al faillissement aan.

Aeropostale dat vooral T-shirts, spijkerbroeken en andere casual kleding verkoopt, opende in 1987 zijn eerste winkel en had in januari vorig jaar zo’n 21.000 mensen in dienst. De laatste drie jaar maakte het bedrijf verlies vanwege flink terugvallende verkopen.

Nieuwe app Tastemates koppelt mensen met zelfde smaak

De start-up Tastemates heeft een sociaal netwerk gebouwd dat mensen die dezelfde favoriete film, boek of TV-programma hebben bij elkaar moet brengen. Het gaat om het bijzondere gevoel dat je ineens ontdekt dat iemand anders nou net ook die ene film helemaal geweldig vindt, zegt topman Jon Vlassopulos tegen TechCrunch:

“We’re trying to codify serendipity; those surprising moments of ‘Oh my God, I can’t believe anyone else likes that as much as I do!”

Op de app moeten gebruikers swipen om aan te geven wat ze van een bepaalde boek, film of TV-programma vinden. Tastemates weet dan hoe langer hoe beter wat je smaak is en beveelt dan andere dingen aan die je leuk zou kunnen vinden en brengt je in contact met mensen die min of meer dezelfde smaak hebben.

Je kan andere gebruikers behalve op hun smaak ook filteren op leeftijd of geslacht, zodat je de app volgens TechCrunch ook zou kunnen gebruiken als alternatief voor dating-apps als Tinder waar het alleen maar om foto’s gaat, terwijl je hier gelijk een potentiele partner kan vinden met dezelfde smaak. Maar dat is niet per se de bedoeling van de app, zegt Vlassopulos.

Voorlopig is Tastemates alleen beschikbaar voor Android vanwege het betere wereldwijde bereik en de goede samenwerking met Google, maar er is ook een app voor de iPhone in de maak.