Hoe lang is Dutch Design nog grappig?

In de afgelopen kwart eeuw hebben Nederlandse ontwerpers zichzelf op de kaart gezet met humor als handelsmerk. Hoe lang kan dat nog?

De Gispen Dombo beker, van Nederlandse bodem. Foto: Gispen

De snotvaas. Armstoelen met verkoolde randjes. Keramieken mokken die op plastic koffiebekertjes lijken. Denk aan Dutch Design en je ziet onvermijdelijk ontwerpen voor je waar iets grappigs mee aan de hand is. In de afgelopen kwart eeuw hebben Nederlandse ontwerpers zichzelf op de kaart gezet met humor als handelsmerk. Labels als Moooi en Droog Design zijn er wereldberoemd mee geworden.

Ieder jaar stikt het van de Nederlanders op ’s werelds belangrijkste designbeurs, de Salone del Mobile in Milaan. Volgens de website holland.com zijn de kenmerkende nuchterheid en de relativerende humor van Dutch Design „het resultaat van creativiteit in een open, tolerante maatschappij”.

Dutch design was verfrissend - in de jaren negentig

Deze beschrijving ademt nog de optimistische geest van de jaren negentig. Dat is de periode waarin designercollectief Droog en ontwerpers als Piet Hein Eek en Marcel Wanders furore maakten met hun brutale speelsheid.

Voor de Droog-generatie was het bevrijdend om te breken met de strenge leer van hun voorgangers. Net zoals het nu verfrissend zou zijn als een nieuwe generatie Nederlandse ontwerpers zich losmaakt van de heersende succesformule.

Tijd voor afscheid van Dutch Design

Het recept voor Dutch Design is niet zo ingewikkeld. Neem een alledaags voorwerp en voer het uit in onverwacht luxe materiaal (die tuinspade van Studio Job in glanzend brons). Geef een prestigeobject met opzet imperfecties mee (de beroemde smoke chair van Maarten Baas, het B-set servies van Hella Jongerius). En probeer de decoratie van je product op een verrassende manier samen te smelten met de functionaliteit (de ‘domoor’-beker met olifantenoren van Richard Hutten).

We hebben er jarenlang om kunnen lachen, maar nu is het tijd voor een waardig afscheid van de humor in Dutch Design. Ontwerpersduo Visser & Meijwaard presenteerde een collectie doodskisten die je kunt dichtritsen. Uitgevoerd in vrolijk gekleurd PVC. Je eigen dood in een nuchter, relativerend Dutch Design-jasje steken: een prachtig einde.