In beeld

Zijn ze oprecht of laten ze zich dopen uit opportunisme?

Het is feest bij Pinkstergemeente De Banier in Deventer, een kerk met nog geen vijftig leden. Vorige maand doopte de gemeente elf Iraniërs en een Afghaanse jongen. Kerken worstelen met de vraag hoe zij moeten omgaan met asielzoekers die zich tot het christendom bekeren. Zijn ze oprecht christen geworden of lieten sommigen zich dopen uit opportunisme? Voorgangers van kerken geven ze het voordeel van de twijfel.
Doopfeest eerder deze maand in de kerk Het Open Hof van de Pinkstergemeente in Deventer. Foto: Kees van de Veen
We hebben twaalf dopelingen, vertelt voorganger Ronald Tan. Elf Iraniërs en een Afghaan. Foto: Kees van de Veen
Midden in de kerk staat een bubbelbad klaar. Foto: Kees van de Veen
Ze dragen witte jurken, gemaakt van lakens. Foto: Kees van de Veen
Allemaal hebben ze een bijbel in de hand. Opgewonden praten ze in het Farsi, hun stemmen slaan over. Foto: Kees van de Veen
Van de elf mannen en de vrouw wordt door onderdompeling in 'het watergraf' het 'oude leven weggespoeld.' Foto: Kees van de Veen
„Ze zijn allemaal de smalle weg van Jezus opgegaan.” Foto: Kees van de Veen
Gemeenteoudste Adeyemi Banjo (l) en broeder Ismaël (r) helpen een van de jonge dopelingen na onderdompeling in het bubbelbad overeind. Foto: Kees van de Veen
Na de doop met een handdoekje op badslippers snel in de kleedkamer in. Het zondagse pak moet aan. Foto: Kees van de Veen
Christenen uit Iran krijgen categorisch een verblijfsvergunning – in Iran zijn zij en hun familie hun leven niet zeker. Foto: Kees van de Veen
Bij drie jonge twintigers, voorheen moslim, aarzelde de predikant. Lieten die zich dopen uit opportunisme, om een verblijfsvergunning te krijgen? Predikant Ronald Tan: „Ik besef dat ik niet alwetend ben. Maar God weet het.” Foto: Kees van de Veen
De christenen zwaaien met rode en blauwe vlaggen. Ze zingen met hun armen in de lucht: ‘Ja God is goed, God is goed voor mij.’ Foto: Kees van de Veen
Foto: Kees van de Veen