China neemt zoekmachine Baidu onder de loep

Baidu’s gesponsorde zoekresultaten leidden tot een rel én een onderzoek, censuur zit Netflix dwars in Indonesië, en de barista’s van Starbucks krijgen een vijfdaagse werkweek in India.

Foto AFP

Er komt een onderzoek naar Baidu. Zorgverleners die daarvoor betalen, verschijnen bovenaan in de resultatenlijst van China’s grootste online zoekmachine. Een man overleed nadat hij voor behandeling van kanker naar het ziekenhuis was gegaan dat bovenaan die lijst verscheen. Dat is reden voor een onderzoek vindt de Chinese regering.

De South China Morning Post citeert critici die vinden dat Baidu nauwkeuriger moet kijken naar de bedrijven die hen betalen voor een prominente plek in de resultatenlijst. Kritiek kwam ook van staatskrant People’s Daily.

Als een zoekmachine met een aanzienlijk marktaandeel in China, dient Baidu voor de meerderheid van de Chinese internetgebruikers als toegangspoort naar informatie. Maar het is slechts een schijnbare open poort die door geldzucht gegijzeld wordt.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Cyberspace Administration, samen met gezondheidsdiensten en ambtenaren van de staatsadministratie voor industrie en commercie.

Censuur zit Netflix in Indonesië dwars

Drie maanden nadat Netflix in Indonesië werd gelanceerd, kunnen nog steeds 150 miljoen mensen geen filmpjes kijken via de streamingdienst. Telekomunikasi Indonesia, oftewel staatsbedrijf Telkom, blokkeert Netflix. CEO Reed Hastings probeert het beleid van Telkom nog te relativeren tijdens een top in Bali, schrijft de Nikkei Asian Review.

Gelukkig is er slechts één internetprovider in Indonesië die ons blokkeert. Helaas is het wel de grootste.

Een derde van de bevolking in Zuidoost Azië is jonger dan twintig, bovendien gebruiken steeds meer mensen internet, dankzij goedkope smartphones. Een ideale markt voor Facebook, Twitter en Netflix dus. De censuur maakt het niet gemakkelijk om die markt te bereiken. Wat er op Netflix te zien is, zou volgens Telkom niet aan de regels voldoen.

Betere arbeidsvoorwaarden bij Starbucks in India

De barista’s van Tata Starbucks in India krijgen een vijfdaagse werkweek. Tot nu toe was het gebruikelijk om lange dagen te maken, en méér dan vijf dagen per week te werken. De nieuwe voorwaarden gelden voor alle 1.200 werknemers, of ‘partners’, van Starbucks, dat in 2012 een joint venture aanging met Tata Global Beverages.

Wij willen als werkgever hun eerste keus zijn.

Dat zegt Sumitro Ghosh, CEO van Tata Starbucks. Meer vrije tijd stond volgens hem bovenaan het wensenlijstje van de ‘partners’. Toch denken critici dat het niet voldoende is. De jonge, laag opgeleide barista’s zijn niet loyaal, zegt Arvind Singhal van adviesbureau Technopak. Als een andere werkgever ook maar een klein beetje meer betaalt, zullen ze de verleiding niet kunnen weerstaan en van baan veranderen.