Aanwezigheid businessclass maakt vliegreizigers agressiever

De aanwezigheid van een businessclass aan boord vergrootte de kans op een onhandelbare passagier al met al even sterk als een vertraging van negen en een half uur, berekenden de onderzoekers.

Air rage, het verschijnsel waarbij vliegtuigpassagiers agressief, dronken of anderszins onhandelbaar worden, komt veel vaker voor in vliegtuigen die verdeeld zijn in businessclass en economyclass dan in vliegtuigen die maar over één klasse beschikken. Dat laten een Canadese en een Amerikaanse gedragswetenschapper zien op basis van een analyse van enkele duizenden incidenten op enkele miljoenen vluchten van één geanonimiseerde internationale luchtvaartmaatschappij. Ze publiceren hun onderzoek deze week in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS.

Vluchten in egalitaire vliegtuigen telden 0,14 air rage-incidenten per duizend vluchten; in vliegtuigen die in klassen waren verdeeld was de air rage-incidentie 1,58 per duizend vluchten in economyclass en 0,31 per duizend vluchten in businessclass. In de analyse is gecorrigeerd voor het aantal vlieguren. Het waren dus niet zo dat alleen de have-nots vaker door het lint gingen als ze de haves zagen: ook de rijke businessclass-passagiers werden significant vaker onhandelbaar als er ook economyclass-reizigers aan boord waren. Het is bekend dat mensen in de hogere maatschappelijke klassen zich egoïstisch en neerbuigend kunnen gedragen als ze zichzelf met minder bedeelden vergelijken.

De aanwezigheid van een businessclass aan boord vergrootte de kans op een onhandelbare passagier al met al even sterk als een vertraging van negen en een half uur, berekenden de onderzoekers. Het waren ongeveer drie keer zo vaak mannen als vrouwen, die onhandelbaar werden. De kans op een incident was bijna gehalveerd in vliegtuigen waar de economyclass-passagiers in het midden van het vliegtuig aan boord kwamen en dus niet door de businessclass hoefden lopen tijdens het boarden.