Kan een auto van 10.000 euro een lucratief beleggingsobject zijn?

Bas van Putten beantwoordt lezersvragen. Deze maand: kan ik voor 10.000 euro een auto kopen als beleggingsobject?

Tip van Bas: de van 1994 tot 2000 geproduceerde Coupé Fiat.

Dure klassieke auto’s zijn lucratieve beleggingsobjecten. Kan ik ook voor 10.000 euro een beleggingsauto kopen? Dat vraagt E. E. Cahen (44) uit Noordenveld. Autojournalist Bas van Putten geeft antwoord.

Het antwoord:

Moeilijk. Dure auto’s zijn duur omdat een hoge prijs hun fatale aantrekkingskracht nog verhoogt. Goedkope auto’s zijn betaalbaar omdat er te veel van zijn, omdat ze ook door hun laagdrempeligheid snob appeal missen, vaak zijn opgereden, of kwalitatief onder de maat zijn.

Maar ook in de budgetklasse zie je de young- en oldtimermarkt op tilt raken. Betaalbare liefhebbersauto’s als vroege 3-serie-modellen van BMW, een Golf I GTI, volks-Porsches als de 924 of 944 en een aantal oude Alfa Romeo’s zijn in korte tijd sterk in waarde gestegen. Een BMW 325i van rond 1990 is binnen enkele jaren in prijs verdubbeld.

De Coupé Fiat

Ik geef één tip; de van 1994 tot 2000 geproduceerde Coupé Fiat. Er zijn er niet veel van gebouwd, ze rijden goed, het ontwerp is controversieel maar spectaculair. Typisch een auto die op een dag wordt ontdekt door verzamelaars met gevoel voor het buitenissige.

Afhankelijk van motorisering, kilometerstand en algehele staat zijn ze te koop voor tussen de 5.000 en 10.000 euro. Niets is zeker, maar in mijn glazen bol zie ik winstkansen – die natuurlijk een self-fulfilling prophecy worden als iedereen dat gaat schrijven.

Meer weten over de Coupé Fiat? Bekijk hieronder een review van voormalig Top Gear-presentator Richard Hammond.

Ook een autokwestie? Mail je vraag naar hetblad@nrc.nl