NS houdt concessie, maar moet wel beter presteren

Het kabinet tornt voorlopig niet aan de concessie van NS op de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Brussel en Parijs. Dat blijkt uit de formele reactie van staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA) op de bevindingen van de parlementaire enquêtecommissie die vorig jaar onderzoek deed naar het Fyra-debacle.

NS heeft in principe tot 2025 het monopolie op het hsl-traject, maar loopt bij ondermaats presteren het risico die te verliezen, zo blijkt uit de reactie van Dijksma. Bij wanprestatie kan besloten worden dat NS een concurrent op de lijn moet toelaten en daarmee moet samenwerken. Blijven de prestaties onder de maat, dan wordt het zelfs mogelijk om NS de concessie te ontnemen. Dan wordt er opnieuw aanbesteed.

Dijksma besloot verder om spoorbeheerder ProRail zijn zelfstandige positie te ontnemen. ProRail is nu een besloten vennootschap met een eigen raad van commissarissen, maar komt direct onder de minister te vallen.