Kunstenaar wil weg uit ‘corrupt’ België

De controversiële Belgische kunstenaar Wim Delvoye wil naar Iran verhuizen.

Het complex in Khassam waar Wim Delvoye een atelier zou willen beginnen. Foto Studio Wim Delvoye

Hij werd verliefd op de zachte okertinten van de gebouwen in de Iraanse stad Khassam, maar bovenal was hij de regelzucht in het „corrupte” België zat. De controversiële Belgische kunstenaar Wim Delvoye – die eerder varkens tatoeëerde en een machine bouwde die poep produceert – verlegt daarom zijn werkterrein naar de islamitische republiek Iran. Hij is, naar nu blijkt, daarmee al drie jaar bezig. In een groot paleisachtig complex in Khassam ontwikkelt hij een expositieruimte en werkstudio.

Wanneer hij daar gaat werken is nog niet duidelijk. Maar de kunstenaar heeft genoeg van zijn geboorteland: „België is echt een failed state. Het leek me dat het niet erger kon dus wilde ik het in Iran of Noord-Korea proberen. Ik word hier met open armen ontvangen”, zegt Delvoye. Vorige maand werd hij veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf van zes maanden en een geldboete vanwege het beledigen van een politieagent en het met de dood bedreigen van twee ambtenaren die een controle wilden uitvoeren op de terreinen van zijn kasteel in Melle vier jaar geleden. Delvoye gaat in hoger beroep en stelt onschuldig te zijn. „Als ze in België zien dat je geld hebt, dan proberen ze je te pakken”, zegt hij.

Op zijn landgoed even buiten Gent, dat hij ruim acht jaar terug voor 2 miljoen euro kocht, probeerde de kunstenaar een expositieruimte voor sculpturen te ontwikkelen. Delvoye ervoer continu tegenwerking op het gebied van vergunningen. „Het lukte me niet om in België iets van de grond te krijgen: in Iran daarentegen kun je superveel bereiken. De burgemeester heeft me zelfs al gevraagd een biënnale hier te organiseren. Maar daar heb ik het te druk voor.”

The Art Newspaper meldt dat het complex in Khassam 900 vierkante meter groot is, maar de kunstenaar stelt dat het veel groter is: „Hoe groot exact dat weet ik niet. We zijn nog steeds panden aan het kopen.” De kunstenaar gaat ook een deel van zijn opslag verplaatsen: „Ik wil niet dat alles op dezelfde plek is. In België voel ik permanent angst.” Op 17 maart opende in het Tehran Museum of Contemporary Art een overzicht met werk van Delvoye. Last van censuur zegt hij niet te hebben: „De getatoeëerde varkens mogen niet in het Louvre, en ze mogen waarschijnlijk hier niet. Ik heb het in beide gevallen niet eens geprobeerd eigenlijk.” Het publiek is volgens hem bijzonder geïnteresseerd in zijn werk. „Hier heeft kunst met verworven vrijheid te maken, in West-Europa zijn we verveeld geraakt en zien we de echte waarde van kunst niet meer in.”