Megaverlies, maar Volkswagen is ‘gezond’

Ondanks dieselgate schetste VW-topman Matthias Müller zonnige vergezichten. Zijn concern is „gezond”.

Foto AFP

Meer dan twintig nieuwe elektrische modellen erbij in 2020, apps voor car-sharing, investeringen in smart data, efficiency services, robottaxi’s en zelfs een samenwerkingsverband met de hippe Californische tech-denktank Singularity University.

De ene na de andere slide met modewoorden zoefde voorbij. Bestuursvoorzitter Matthias Müller wilde maar zeggen: we blijven niet hangen in het dieselschandaal. Al verklaarde hij niet nader hoe zijn bedrijf hier allemaal koploper in gaat worden.

Het ging donderdag natuurlijk wel veel over het dieselschandaal bij de presentatie van de jaarcijfers in Wolfsburg. Het spijt ons, zei Müller nog maar eens en hij legde uit dat van de 16,2 miljard euro die is gereserveerd voor de afhandeling van het schandaal zo’n 7,8 miljard besteed zal worden aan het repareren en terugkopen van diesels met frauduleuze software. De overige 7 miljard is voor juridisch gedoe.

De reservering stort het grootste autoconcern van Europa voor het eerst sinds 1993 in de verliezen: over 2015 een brutoverlies van 4,1 miljard euro. Netto was het verlies 1,4 miljard euro. Over het pikante nieuws dat net een Powerpoint van een hooggeplaatste werknemer uit 2006 is opgedoken waarin de sjoemelstrategie expliciet wordt uitgelegd, zei hij niets.

Volkswagendivisie in het slop

Ondanks het uitstootschandaal staat Volkswagen er financieel „gezond” voor, herhaalde Müller, die oogde alsof alles weer onder controle was. De omzet steeg met 10 miljard euro naar 213 miljard en de operationele winst – zonder het dieselschandaal 12,8 miljard euro – was hetzelfde als het jaar ervoor. Bovendien heeft Volkswagen, met 600.000 werknemers, net weer Toyota ingehaald als grootste autofabrikant ter wereld.

Een grote vraag is wel hoe Volkswagen denkt het huismerk uit de slop te trekken. Aan Audi en Porsche verdiende het concern goed in 2015, maar op Passats en Golfs maakte het nauwelijks winst. In het laatste kwartaal leed die tak, goed voor ruim de helft van de totale productie, 127 miljoen euro verlies. Het bedrijf moet efficiënter, maar hoe? Bij de politiek en de machtige vakbonden staat baanbehoud voorop.

Dat bedrijfscultuur hardnekkig is, blijkt ook uit het feit dat de top stug vasthoudt aan bonussen. Over 2015 krijgen ze samen 63 miljoen euro beloning. Oud-topman Martin Winterkorn, die opstapte na het schandaal aan het licht kwam, krijgt 5,9 miljoen euro bonus mee, plus een vertrekpremie van 9,3 miljoen euro.