YouTube-ster sponsort club met geld uit FIFA-game

De Amerikaanse bestsellerauteur John Green voorziet de wedstrijden van zijn originele commentaar. De inkomsten gaan naar AFC Wimbledon.

John Green spreekt in zijn huiskamer live zijn commentaar in bij de spelletjes FIFA die hij speelt. Screenshot YouTube

De Amerikaanse auteur John Green, bekend van onder meer de bestseller The Fault in Our Stars, speelt graag de voetbalgame FIFA, heeft een goedlopend YouTubekanaal en een voorliefde voor de Britse voetbalclub AFC Wimbledon. Door deze zaken te combineren werd hij een van de belangrijkste sponsors van de club, die in negen jaar tijd opklom van de negende divisie naar het laagste Britse profniveau. VICE maakte een korte documentaire over deze bijzondere Amerikaan.

Het voetbalsprookje van de Engelse voetbalclub Leicester City, dat dit weekend voor het eerst kampioen kan worden in de Premier League na vorig jaar onderin te zijn geëindigd, is mooi, maar het verhaal van het door fans opgerichte AFC Wimbledon mag er zeker ook zijn. In 2002 besloot de directie de Londense ploeg voortaan honderd kilometer verderop te huisvesten in Milton Keynes. Tot grote droefheid van de supporters.

Zij lieten het er niet bij zitten en werkten aan een doorstart van Wimbledon. Eén probleem: de club moest wel helemaal onderaan bij de amateurs beginnen. De jaren daarna reeg het team succes na succes aaneen en werkte het zich op binnen de Britse voetbalpiramide.

Bijzondere commentaar van John Green

Dat viel ook de Amerikaanse auteur John Green op. Hij hoorde het verhaal en wilde de club helpen. Maar hoe dan? Door voetbalwedstrijden die hij met Wimbledon speelde in de game FIFA te voorzien zijn eigen bijzondere commentaar en ze te uploaden op het YouTube-kanaal van zijn broer: Hankgames. De advertentie-inkomsten die hij daarmee vergaarde, gingen rechtstreeks naar de club.

De Amerikaan spreekt het commentaar live in bij de wedstrijden die hij speelt. Zo kan een kijker na een doelpunt van Wimbledon-speler Adebayo Akinfenwa horen:

Heeee’s big, heeee’s round, he’s worth ten millon pounds, Akinfenwaaaa, Akinfenwa!

Snel populair

Binnen korte tijd had het kanaal meer dan 170.000 volgers. Met de inkomsten die Green daarmee genereerde werd hij kledingsponsor van de ploeg. En zo kon het zomaar gebeuren dat hij in FIFA met Wimbledon speelde, terwijl die ploeg zijn eigen logo DFTBA droeg. Waarmee hij vervolgens dus weer geld verdiende om dat logo op de kleding van het team te kunnen betalen.

Het geheim van Green’s populariteit is volgens voetbalschrijver Roger Bennett, die in de documentaire aan het woord komt, dat de Amerikaan slecht is in het spelletje maar dat compenseert met de fantasieverhalen die hij rondom de spelers verzint:

John doesn’t see things like you do. He sees the fanbase as slaves freeing themselves from the chaines of tyranny. (..) But to be honest: he plays quite awfully. It’s kinda like Hillary Clinton breakdancing or Morrissey doing taekwando.

Bekijk de documentaire hier: