Iedereen levert in, Facebook groeit

Terwijl het met andere tech-bedrijven juist minder gaat, overtreft Facebook keer op keer verwachtingen. Het drijft op advertenties.

Na tegenvallende cijfers van onder meer Apple, Google en Microsoft stak één techbedrijf er positief bovenuit bij de kwartaalresultaten. Facebook verdrievoudigde de winst in het eerste kwartaal van dit jaar, van 512 miljoen dollar naar 1,5 miljard bij een omzet van 5,4 miljard dollar (ruim 4,75 miljard euro). De beurskoers steeg 9 procent tot 117 dollar omdat de kwartaalcijfers de verwachtingen van analisten sterk overtroffen.

Facebook profiteert van de wereldwijd groeiende groep mensen die hun smartphone als voornaamste computer gebruiken. Er zijn nu 1,65 miljard mensen actief op Facebook, wat het met afstand het grootste sociale netwerk ter wereld maakt. Facebooks applicaties – waaronder Instagram, en de losgeknipte chatdienst Messenger – leveren 82 procent van alle advertentieomzet. Daar verdient Facebook vrijwel al zijn geld mee.

De groeicijfers van het bedrijf zijn indrukwekkend. De advertentieomzet is het afgelopen jaar met 57 procent gestegen, de inkomsten uit advertenties op mobiele telefoons met 82 procent. Volgens operationeel directeur Sheryl Sandberg maken nu meer dan 3 miljoen bedrijven gebruik van de advertentiediensten.

Facebook verzamelt grote hoeveelheden persoonlijke informatie over zijn gebruikers. Met hulp daarvan kunnen adverteerders heel specifieke doelgroepen bereiken.

Tot nu toe slaagt oprichter Mark Zuckerberg er bovendien in om al te gevaarlijke concurrenten buiten de deur te houden, of ze simpleweg in te lijven. Naast berichtendienst WhatsApp is ook het fotonetwerk Instagram inmiddels een divisie van Facebook, net als virtual reality-bedrijf Oculus Rift. De enige serieuze rivaal van Facebook om tijd en aandacht van jonge gebruikers te krijgen is Snapchat, dat er vooralsnog in slaagt om zelfstandig te blijven.

Zuckerberg lijkt bepaald niet van plan om genoegen te nemen met de groeicijfers die het bedrijf de laatste jaren laat zien. Bij de jaarlijkse conferentie voor ontwikkelaars van Facebook, F8, eerder deze maand in San Francisco, zette Zuckerberg een tienjarenplan uiteen met grote ambities op het gebied van kunstmatige intelligentie, drones en virtual reality. En met videoadvertenties. Facebook voegt live-video’s en 360-graden filmpjes aan zijn sociale netwerk toe om de aandacht van de gebruikers vast te houden en daartussendoor zoveel mogelijk commercials aan te bieden.

Nog een mogelijkheid om Facebook te laten groeien is via Messenger, dat bedrijven via ‘bots’ (digitale assistenten) met klanten laat communiceren. Ook daar ziet Facebook allerlei mogelijkheden om met behulp van persoonlijke gegevens van miljarden gebruikers adverteerders te helpen hun advertenties helemaal op maat te maken.