Fugro schrapt meer banen, KPN ziet omzet teruglopen

De bodemonderzoeker wil dit jaar nog eens 600 banen schrappen, bovenop de 1.600 ontslagen van afgelopen jaar.

Foto Lex van Lieshout / ANP

Bodemonderzoeker Fugro schrapt de komende maanden nog eens zeshonderd banen in een poging het hoofd te bieden aan de moeizame omstandigheden op de oliemarkt. De ontslagen komen bovenop de bijna 1.700 banen die het afgelopen jaar al verdwenen, zo meldt het bedrijf vrijdag in een toelichting.

Bij het beursgenoteerde Fugro werkten eind vorig jaar 11.700 mensen, waarvan er sindsdien 360 ontslagen zijn. Dat het daarbij niet zou blijven, liet topman Paul van Riel in februari al weten, toen de dienstverlener voor olie- en gasbedrijven zijn jaarcijfers presenteerde. Hoeveel nieuwe ontslagen er gingen vallen kon Van Riel toen nog niet zeggen.

Lees ook: De vrije val van een beurslieveling, over de gekelderde beurswaarde van Fugro.

Fugro ondervindt veel problemen van de lage prijzen van olie en gas. Klanten van het bedrijf stellen daardoor projecten uit of verlagen het budget voor zulke klussen, zo stelt Van Riel vrijdag in een verklaring. Dat trekt een zware wissel op de omzet van Fugro, die vorig kwartaal met 440 miljoen euro ruim een kwart lager uitviel dan een jaar eerder.

Van Riel: ook komende tijd blijft lastig

Volgens de topman gaat de scherpe neergang van de energiemarkt inmiddels zijn derde jaar in en moet zijn bedrijf constant op de kosten letten. Ook voor de komende maanden verwacht Fugro nog teruglopende resultaten. Zo heeft het bedrijf dit jaar nog voor krap 1,1 miljard euro aan opdrachten op de plank liggen, wat eveneens een kwart minder is dan vorig jaar rond deze tijd.

Volgens Van Riel moet Fugro “ook in de nabije toekomst nog rekening houden met verslechterende marktomstandigheden”. Dat gaat ook zijn gevolgen hebben voor de winst van het bedrijf, omdat zelfs de stevige kostenbesparingen niet rigoureus genoeg zijn om te corrigeren voor scherpe omzetdaling, zo waarschuwt de topman.

Zakelijke markt teistert omzet KPN opnieuw

KPN had vorig kwartaal opnieuw last van een dalend aantal zakelijke klanten. Doordat bedrijven steeds meer via internet bellen werden er vorig kwartaal nog maar 563.999 zakelijke telefoonverbindingen afgenomen bij het telecombedrijf. Dat is een terugval van meer dan 19 procent, blijkt vrijdag uit de eerstekwartaalcijfers.

Die daling is zichtbaar in de totale omzet van het bedrijf, die met bijna 1,7 miljard euro bijna 4 procent lager uitviel dan in het eerste kwartaal van 2015. In de zakelijke tak daalden de inkomsten scherper dan gemiddeld, met 6,8 procent. Bij de consumentenafdeling werd juist bijna 3 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

Ook de operationele winst – voor aftrek van mee- en tegenvallers en belasting – valt lager uit dan een jaar geleden. Die komt met 568 miljoen euro namelijk 4,5 procent lager uit dan in maart 2015. Dat KPN desondanks een hogere nettowinst boekt, komt omdat het bedrijf profiteerde van de verkoop van aandelen en de gunstige rente.

Omzet moederbedrijf Pearle stijgt door openen winkels

Het moederbedrijf van opticienketen Pearle, Grandvision, heeft tussen januari en maart 2,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De inkomsten namen toe tot 803 miljoen euro, zo meldt het concern vrijdag in de eerstekwartaalcijfers. Dat kwam overigens vooral doordat Grandvision het afgelopen jaar meer vestigingen opende.

Waar het Nederlandse bedrijf in maart 2015 nog ruim 5.825 winkels over de hele wereld had, waren dat er vorig kwartaal bijna driehonderd meer. Afgezet tegen het aantal winkels viel de omzet van Grandvision juist lager uit dan vorig jaar. Vooral in Azië en Noord- en Zuid-Amerika werd het aantal vestigingen flink uitgebreid.

Onder de streep kwam de brillenverkoper ongeveer uit op hetzelfde bedrag als een jaar geleden. Het operationele resultaat, na aftrek van mee- en tegenvallers – kwam uit op 84 miljoen euro. In het eerste kwartaal van 2015 was dat 83 miljoen.