Dieselgate? Volkswagen is al zó veel verder

Ondanks dieselgate schetste topman Müller zonnige vergezichten. Zijn bedrijf is „gezond”.

Meer dan twintig nieuwe elektrische modellen erbij in 2020, apps voor car-sharing, investeringen in smart data, efficiency services, robottaxi’s en zelfs een samenwerkingsverband met de hippe Californische tech-denktank Singularity University. De ene na de andere slide met modewoorden zoefde voorbij. Bestuursvoorzitter Matthias Müller wilde maar zeggen: we blijven echt niet hangen in het dieselschandaal. Al verklaarde hij niet nader hoe zijn bedrijf hier allemaal koploper in moet worden.

Het ging donderdag natuurlijk wel veel over het dieselschandaal bij de presentatie van de jaarcijfers in Wolfsburg. Het spijt ons, zei Müller nog maar eens en hij legde uit dat van de 16,2 miljard euro die is gereserveerd voor de afhandeling van het schandaal zo’n 7,8 miljard besteed zal worden aan het repareren en terugkopen van diesels met frauduleuze software. De overige 7 miljard is voor juridisch gedoe. Het bedrag zorgt voor een nettoverlies van 5,5 miljard euro. Over het pikante nieuws dat net een Powerpoint van een hooggeplaatste werknemer uit 2006 is opgedoken waarin de sjoemelstrategie expliciet wordt uitgelegd, zei hij niets.

Volkswagendivisie in het slop

Ondanks het uitstootschandaal staat Volkswagen er financieel „gezond” voor, herhaalde Müller, die oogde alsof alles weer onder controle was. De omzet steeg met 10 miljard euro naar 213 miljard en de operationele winst – zonder het dieselschandaal 12,8 miljard euro – was hetzelfde als het jaar ervoor. Bovendien heeft Volkswagen, met 600.000 werknemers, net weer Toyota ingehaald als grootste autofabrikant ter wereld.

Een belangrijke vraag is wel hoe Volkswagen denkt het huismerk uit de slop te trekken. Aan de divisies Audi en Porsche verdiende het concern goed in 2015, maar op Passats en Golfs werd nauwelijks winst gemaakt. In het laatste kwartaal leed die tak, goed voor ruim de helft van alle productie, 127 miljoen euro verlies. De productiekosten zijn hoog en het bedrijf moet efficiënter, maar hoe? Bij de politiek en de machtige vakbonden staat baanbehoud voorop.

Dat bedrijfscultuur moeilijk te veranderen is, blijkt ook uit het feit dat de top stug vasthoudt aan bonussen. Over 2015 krijgen ze samen 63 miljoen euro aan beloning.

    • Carola Houtekamer