Terwijl Facebook blijft groeien, stort Twitter verder in elkaar

Na tegenvallende cijfers van onder meer Apple, Google en Microsoft was er één techbedrijf dat er positief uitstak bij de kwartaalresultaten. Facebook verdrievoudigde de winst in het eerste kwartaal (van 512 miljoen dollar naar 1,5 miljard) bij een omzet van 5,4 miljard dollar.

Het sociale netwerk profiteert als een van de weinige bedrijven van de groeiende groep mensen die hun smartphone als voornaamste computer gebruiken. Facebooks applicaties – waaronder Instagram, en de losgeknipte chatdienst Messenger – leveren 82 procent van alle advertentieomzet. Het chatnetwerk WhatsApp, voor 19 miljard dollar gekocht, vertoont nog geen advertenties en moet zijn geld nog terugverdienen.

Facebooks topman Mark Zuckerberg verwacht het meeste van video-advertenties. Facebook voegt live-video’s, 360-graden filmpjes en straks virtual reality toe aan zijn producten om de aandacht van de gebruikers vast te houden en daar commercials tussendoor aan te bieden. Nog een mogelijkheid om Facebook te laten groeien is Messenger, die bedrijven via ‘bots’ (digitale assistenten) met klanten laat communiceren.

Op de handel na het sluiten van de beurs steeg het aandeel Facebook met zo’n 8 procent. Het bedrijf kondigde een nieuw soort aandeel aan – met minder stemrecht – waardoor Mark Zuckerberg zijn kapitaal, zoals gepland, kan weggeven zonder dat hij de zeggenschap over Facebook verliest.

De cijfers van het andere sociale netwerk, Twitter, vielen een stuk slechter op Wall Street: een koersdaling van 16 procent. Het aantal Twitteraars stagneert (310 miljoen), net als de omzetgroei.