Pas op Amerika, Carl Icahn is los (van Apple)

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Volgens Forbes moeten Amerikaanse bedrijven op hun passen gaan letten. De schatkist van de activistische investeerder Carl Icahn loopt over na de verkoop van zijn aandelen Apple. Hij zou hierbij bijna vijf miljard dollar rijker zijn geworden.

In februari maakte Icahn al bekend aandelen Apple van de hand te doenzoals NRCQ destijds meldde. Hij liet weten nog ‘echt’ te geloven in de toekomst van het bedrijf. Maar toen wisten we al dat er slecht nieuws op komst was. Gisteren daalde voor het eerst in dertien jaar de omzet van de techgigant uit Cupertino. Icahn zag er niks in om zijn aandelen in waarde te zien dalen na deze historische gebeurtenis. Daarnaast was hij bang voor de risico’s die Apple liep in problematische groeimarkt China, dus kwam de verkoop goed uit.

De vraag is wat Icahn gaat doen met zijn winst uit Apple. Maar het belooft weinig goeds. Hij is een belegger die bedrijven vrezen. Icahn was onder andere de drijvende kracht achter de splitsing van eBay en Paypal. En de activistische belegger heeft wat te bewijzen, schrijft Forbes. Hij komt uit een periode waarin hij het erg moeilijk heeft gehad met verliezen in bedrijven als Chesapeake Energy en Cheniere Energy. Welke bedrijven neemt hij dit jaar op de korrel? Dat weten we snel genoeg.

Het gaat goed met LinkedIn

LinkedIn bewees gisteren bij de presentatie van de eerste kwartaalcijfers van 2016 dat het een ‘goudmijntje’ kan zijn. Volgens Bloomberg zal het volgende kwartaal zelfs nog beter zijn. De berichten dat het klad er is ingeschoten bij de sociale netwerksite lijken daarmee schromelijk overdreven.

Vannacht liet LinkedIn goede cijfers zien van het eerste kwartaal. Het bedrijf verhoogde zelfs de verwachting voor dit hele fiscale jaar van 3,6 tot 3.65 miljard dollar naar 3,65 tot 3,7 miljard dollar. Dat kwam door 35 procent aan inkomstengroei in de afgelopen drie maanden naar 860,7 miljoen dollar (in plaats van de verwachte 828 miljoen dollar).

Eerder dit jaar gaf LinkedIn toe een aantal strategische fouten gemaakt te hebben waardoor het bedrijf minder hard zou groeien. Dit zorgde ervoor dat de beurswaarde bijna halveerde. Dat verlies is LinkedIn nog niet te boven gekomen. Volgens het bedrijf zorgde de recente restyling van hun mobiele app ervoor dat gebruikers meer tijd doorbrengen op het zakelijke netwerk én een toename van werkzoekende deels voor de goede cijfers van het laatste kwartaal.

Groupon moet doorbijten

Het is een wilde gok van Groupon: de kortingenservice werkt zichzelf diep in het rood om consumenten te lokken en hoopt dat het in 2017 daar financieel de vruchten van kan plukken. Maar zo’n groot risico nemen, komt met een prijskaartje. Het bedrijf presenteerde vandaag zeer slechte cijfers van het eerste kwartaal,
schrijft The Wall Street Journal. De verliezen verdrievoudigde in de afgelopen drie maanden naar een nettoverlies van 49 miljoen dollar.

Het was een zwaar kwartaal voor Groupon. Gebruikers besteedden 1,47 miljard dollar aan producten en diensten via het bedrijf, ongeveer 5 procent minder dan dezelfde periode een jaar eerder. Door dit jaar tussen de 150 en 200 miljoen dollar aan marketing uit te geven, te reorganiseren (door internationale kantoren te sluiten en zich te richten op de Noord-Amerikaanse markt) en de gebruiksinterface aan te passen hoopt Groupon de consument weer voor zich te winnen en ruimschoots uit de rode cijfers te komen. Dat wordt een uitdaging, laat het bedrijf weten. Daarom stelde het ook maar meteen een nieuwe financieel directeur aan: oud Delta Air Lines-topman en voormalig CFO vna Orbitz Worldwide Michael Randolfi.