Mitsubishi Motors bedroog de consument al 25 jaar

Na Volkswagen biecht ook Mitsubishi fraude met het testen van auto’s op. Dat kan het bedrijf veel geld kosten.

Al 25 jaar gebruikt de Japanse autofabrikant Mitsubishi moedwillig een verkeerde verbruikstest en liegt kopers voor over hoeveel kilometer ze op een liter benzine kunnen rijden. Dat biechtte het bedrijf dinsdag op. Het gaat om een test die de rolweerstand van de auto bepaalt. Daarmee wordt de rollenbank in het lab ingesteld. Door te rommelen met dat getal zijn gunstigere resultaten te halen.

In 1991 stelde Japan een nieuwe test verplicht die meet hoeveel brandstof auto’s verbruiken. Die nieuwe test weerspiegelde beter het gemiddelde rijgedrag van Japanners die veel onzuinige stadsritten doen. Ja, we hadden toen om moeten schakelen naar deze test, gaf de vicepresident van Mitsubishi Motors deze week toe. „Maar blijkbaar hebben we dat niet gedaan.”

Als één van de oorzaken van de fraude wees vicepresident Ryugo Nakao interne druk op werknemers aan. Hij zei dat Mitsubishi meerdere malen in korte tijd de eisen aan zuinigheid opschroefde. Bovendien kostte de eigen test die het bedrijf gebruikte minder tijd om uit te voeren.

Het nieuws kwam een paar dagen na het bericht dat het bedrijf met bandendrukcijfers had gefraudeerd om drie modellen zuiniger uit de tests te laten komen dan ze zijn. Dat gaat om 600.000 auto’s, van het type eK en het type Dayz Roox dat het voor Nissan produceert. Het 25 jaar lange gebruik van de verkeerde test kan veel meer dan deze auto’s betreffen. De fabrikant had woensdag een beurswaarde van 3,4 miljard euro: de helft ten opzichte van vorige week.

Na Volkswagen is Mitsubishi de tweede fabrikant die grootscheepse fraude met auto’s opbiecht. Mitsubishi fabriceert onder meer de SUV Outlander en de i-MiEV, een elektrische auto. Diverse andere fabrikanten – PSA Peugeot Citroën, Renault, Daimler – worden wel onderzocht op fraude in Frankrijk en in de VS, maar hebben niets bekend.

De fraude met de test kan het bedrijf, dat invallen van de Japanse autoriteiten kreeg, veel geld kosten. In Japan zijn belastingen gekoppeld aan verbruikscijfers. De overheid zal bij bewezen fraude wellicht geld terug willen. En kan een klant zijn schouders nog ophalen over stikstofoxiden, de schadelijke stoffen waar het Volkswagenschandaal om draait, hoger verbruik kost hem meer brandstof en meer geld. Veel autobezitters zullen compensatie eisen.

Het Japanse ministerie van Transport wil voor 11 mei opheldering van Mitsubishi. Ook wil het van andere Japanse autofabrikanten testdata inzien. Mitusbishi is zelf ook een onderzoek begonnen waarvan het over drie maanden resultaat verwacht.

Wat de gevolgen in Europa en de VS zullen zijn, is niet te zeggen. In Europa heeft Mitsubishi maar een marktaandeel van minder dan 1 procent. Ook in de VS worden weinig Mitsubishi’s verkocht. Toch wil de Amerikaanse milieudienst EPA wel alle testresultaten zien.

Eerder schandaal

Ruim 15 jaar geleden kwam Mitsubishi Motors ook zwaar in de problemen, toen bleek dat het tientallen jaren systematisch defecten aan auto’s had verzwegen, zoals slecht functionerende remmen. Moederbedrijf Mitsubishi Corp sprong toen bij.

De vraag is of het moederbedrijf dat weer gaat doen, mocht de dochter in financiële problemen komen door boetes en rechtszaken. Hooggeplaatste werknemers van Mitsubishi Corp zeiden tegen persbureau Reuters dat het moederbedrijf zelf ook kampt met financiële problemen. Takehiko Kakiuchi, president van Mitsubishi Corp, zei dat hij „onthutst” was over het schandaal.