Vind online een oppas met goede beoordeling

start-up Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: via de app een last-minute oppas boeken.

Bedrijf: Charly Cares

Oprichters: Charlotte van der Straten (27) en Xander Koenen (35)

Medewerkers: 5

Je vaste oppas is ziek, je moeder heb je al te vaak laten komen en je wilt toch een avond met z’n tweeën weg. De oppasservice Charly Cares is daarvoor een oplossing. Ze haalden vorige week een investering van 150.000 euro op.

Wat is het?

Een platform waarop je makkelijk een oppas (‘angel’) vindt door een online matchingsysteem. Alle oppassers zijn vrouwen, en gescreend op kantoor. Ze hebben tevens beoordelingen van andere ouders bij hun profiel staan.

Hoe werkt het?

Je maakt een gezinsprofiel aan, vult de datum en tijd in dat je een oppas zoekt, en het systeem matcht dat met beschikbare oppassers in je buurt, op basis van criteria als passende oppaservaring, taal en beoordelingen van je sociale netwerk. Je verstuurt een boekingsaanvraag, en als de angel de aanvraag accepteert, is de boeking definitief. In de app gaat automatisch een timer lopen vanaf moment dat je een oppas hebt geboekt, deze kun je weer uitzetten als je thuiskomt. Na het oppassen geef je de oppasser een beoordeling, en betaal je online het tarief.

Wat is het verdienmodel?

De meisjes mogen hun uurtarief zelf bepalen, maar ligt meestal tussen de zeven en tien euro per uur. Een avond is doorgaans goedkoper dan overdag. De start-up vraagt aan de ouders een tientje per maand inschrijfgeld en 2,99 euro per oppasdienst. Een boeking zonder maandabonnement kost 14,99 euro, plus de kosten voor de oppas.

Hoeveel gebruikers hebben ze?

Er zijn nu 350 families die meer dan twee keer per maand een oppas boeken, en 250 gescreende angels. Op dit moment is Charly Cares alleen actief in Amsterdam, ze hopen snel uit te breiden naar andere steden.