Japan weer in deflatie

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Uitzonderlijke maatregelen van de Japanse centrale bank de afgelopen jaren hebben maar niet het gewenste effect. Het deflatiespook waart weer door Japan, precies waar de regering en centrale bank een einde aan probeerden te maken, schrijft de Financial Times.

Totnogtoe bleef de inflatie zeer beperkt, maar in maart doken de getallen weer onder de nul procent. Dat betekent dat de yen vanzelf meer waard wordt, wat ertoe leidt dat bedrijven en consumenten hun hand op de knip houden.

Dat is slecht nieuws voor de Japanse centrale bank - vandaag komt het bestuur weer bijeen - dat er juist alles aan gelegen is de deflatie uit te bannen.

Chinezen kopen even geen iPhones

Apple schokte beleggers deze week door met sterk tegenvallende cijfers te komen. De werelwijde omzet van het concern daalde met liefst 13 procent. Het grootste deel van die klap valt te wijten aan de Chinese Apple-klanten, zij zijn goed voor 58 procent van de inzakkende vraag, schrijft de Wall Street Journal.

Is het de beurscrisis? Of zijn de Chinezen Apple zat? Apple-CEO Tim Cook houdt het hoofd koel. Hij verklaart de dalende vraag vooral door het stijgen van de Hong Kong dollar. Voor toeristen uit China is het er daarom duurder elektronica kopen. Verder ziet Cook weinig reden tot wanhoop.

Sterker, in India groeit de vraag naar Apple producten juist enorm. De vraag naar Iphones steeg er met liefst 56 procent. Als het aan Cook ligt, is India het nieuwe China.

Japanse autofabrieken draaien weer na aardbevingen

Het zijn zware weken voor de Japanse autoindustrie. Mitsubishi moest toegeven dat het testresultaten had vervalst en wereldkampioen autobouwen Toyota raakte in de knel door aardbevingen in het zuiden van het land eerder deze maand. Maar dat laatste probleem is nu bijna verholpen, schrjft de Nikkei Asia Review.

De meeste Toyota-fabrieken in Japan moesten tijdelijk sluiten na de serie zware aardbevingen die de stad Kumamoto trof. Vooral omdat toeleveranciers van de grote fabrieken niet langer hun werk konden doen. Gevolg was dat de autoproductie plat werd gelegd.

Vanaf maandag kwam de productie weer opgang. Per 6 mei moeten alle fabrieken weer op volle kracht draaien.